انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

گزارش لحظه به لحظه به همراه فیلم نشست دانشجویی کارآفرینان برتر کشور با نوآفرینان دانشجویی

 

 ۱۴:۰۵همایش تا چند دقیقه شروع خواهد شد و دانشجویان در حال ورود به سالن همایش هستند.

—————————————————–

۱۴:۱۰ کارآفرینانی که قرار است در همایش سخنرانی کنند به شرح زیر هستند :

خانم سیده فاطمه مقیمی: مدیر عامل شرکت حمل نقل بین الملل و کشتی رانی سدید بار

آقای شاهرخ ظهیری : بنیان گذار و مدیر عامل گروه صنایع غذایی مهرام

آقای بابک بختیاری: موسس و صاحب امتیاز فروشگاه های زنجیره ای آیس پک...  

 

—————————————————–

۱۴:۱۵ دانشجویان تمام صندلی های سالن الزهرا را پر کرده اند و مراسم به زودی شروع می شود.

 

—————————————————–

۱۴:۲۰ مجری برنامه به حاضرین خوش آمد گویی می گوید و همایش شروع می شود.

با اینکه برنامه با مقداری تاخیر شروع شد٬ اما همه چیز خیلی خوب و مرتب است.

—————————————————–

۱۴:۲۵ مجری برنامه در حال توضیح علت برگزاری این همایش است. علت اصلی کمک به کار آفرینان جوان است که بتوانند از تجربه های کارآفرینان برتر استفاده کنند و ببینند که در مسیر کسب و کار این کار آفرینان چه مشکلاتی بوده است و چگونه بر مشکلات غلبه کرده اند. عوامل کلیدی که باعث شده است این افراد کارآفرین برتر باشند چی است؟

 

—————————————————–

۱۴:۳۰: اولین مهمان آقای بابک بختیاری بنیان گذار فروشگاه های زنجیره ای آیس پک است. به گفته مجری آقای بختیاری تا کنوون بیشتر از ۱۷۰۰ شغل ایجاد کرده است. آقای بختیاری متولد ۱۳۵۷ است.

 

—————————————————–

۱۴:۳۲ آقای بختیاری: کار آفرینی با خلاقیت شروع می شه٬ مهم ترین نکته هر کار آفرین خلاقیت آن است. من اوایل کار آیس پک با یکی از مدیران صنایع بستنی ایران صحبت می کرد و به من می گفت که تو شانس آوردی٬ وگرنه بستنی تورو هیچ کی نمی خورد! من گفتم ببینین درسته که من بستنی می فروشم٬ اما من خلاقیت به خرج دادم٬ من اومدم کاری کردم که به جای قاشق٬ بستنی رو با نی بخورین. اومدم بستنی رو شل کردم٬ شیوه مصرف اون رو عوض کردم. این بودش که موفق شدم٬ نه شانس!

—————————————————–

۱۴:۳۴ آقای بختیاری: قدم بعدی اینه که باور داشته باشین به ایده تون و تلاش کنین که اجراییش کنین. من اول که آیس پک رو درست کرده بودم٬ دنبال یک نی بودم که بشه باهاش بستنی شل شده رو راحت خورد. رفتم خیابون پامنار ببینم چی پیدا می شه. آخرش دیدم یک مغازه ای٬ با یک سری لوله نازک پلاستیکی٬ قفس قناری ساخته و می فروشه. باهاش صحبت کردم و گفتم من از اینها می خوام٬ بهش نگفتم که برای بستنی می خوام٬ نگران بودم که ایده ام رو بقیه بشنوند و زودتر از من راش بندازند٬ واسه همین گفتم که منم می خوام قفس قناری بسازم و صادر کنم! خیلی مهم است که دست نکشید از آرزوتون و سعی کنین که چیزی که فکر می کنین درست است رو بسازین و به عمل برسونینش. نباید نا امید شین!

 

—————————————————–

۱۴:۳۶ آقای بختیاری: از بچگی برای من جالب بود که در خارج از کشور چه جوری فروشگاه زنجیره ای راه می ندازن. من هر وقت می رفتم خارج برام جالب بود که مثلا مک دونالد چه جوری اینهمه شعبه داره. هی نگاه می کردم که اینها چی کار کردن و هی هم فکر می کردم که چه جوری اینها رو در ایران پیاده سازی کنم.

 

—————————————————–

۱۴:۳۷ آقای بختیاری: کسب و کار شانس نیست٬ کسب  و کار  تلاش است و ناامید نشدن و بعد از هر شکست دوباره بلند شدن.

 

—————————————————–

۱۴:۴۵ برای اینکه اطلاعات بیشتری از آقای بختیاری به دست بیارین سایت شخصیش رو ببینین

http://www.babakbakhtiari.com

—————————————————–

۱۴:۴۶ آقای بختیاری: برای شروع کار من اعتقاد دارم که باید از زیر پله شروع کنین! سرمایه زیاد چیز مهمی نیست اول کار٬ باید بتونین کار رو انجام بدین و یاد بگیرین که چه جوری در مسیر برین جلو. باید پله پله جلو بروید.

—————————————————–

۱۴:۴۸ آقای بختیاری:  من وقتی آیس پک رو شروع کردم سرمایه اولیه ام منفی بود! من سی صد میلیون تومن بدهکار بودم به مردم با حکم جلب ! توی کارهای قبلیم سرمایه ام رو از دست داده بودم٬ اما باورم این بود که می تونم کار جدید کنم و پول در بیارم.

—————————————————–

۱۴:۵۰ آقای بختیاری: من همون موقع که بدهکار بودم٬ داشتم کارهای ایس پک رو می کردم٬ حالا بعضی ها بهونه میارن که من نمی تونم کار کنم چون بابام پولدار نیست!

—————————————————–

۱۴:۵۵ آقای بختیاری حرفاش تموم شده و خانم فاطمه مقیمی به روی سن دعوت می شه.

—————————————————–


۱۴:۴۶ خانم مقیمی: برای کشف دریاهای تازه٬ باید جرات ترک ساحل آرام را داشت

—————————————————–

۱۴:۴۷ در مورد خانم مقیمی در ویکی پدیا بخوانید.

—————————————————–

۱۴:۴۸ اولین شغل خانم مقیمی مترجم در یک شرکت حمل و نقل بوده است.

—————————————————–

۱۵:۰۰ خانم مقیمی: بعد از ۶ ماه که در شرکت حمل و نقل کار می کردم٬ جزوه های آموزشی بین المللی رو ترجمه کردم و بعدش برای مدیران و کارمندان اون شرکت کلاس آموزشی گذاشتم.

—————————————————–

۱۵:۰۳خانم مقیمی: تحصیلات خیلی مهم است٬ به نظر من خیلی کمک می کنه که در مسیر زندگی سریع تر جلو بروید. اما فکر نکنین که حتما باید در رشته ای که درس خوندین کار کنین.

—————————————————–

۱۵:۰۳ خانم مقیمی: یک سال و نیم بعد از شروع کار من ازدواج کردم و همسرم هم خیلی تشویق می کرد که حتما در این کار جلو برو. زمانی که اومدم برای خودم شرکتی در حوزه حمل و نقل ثبت کنم٬ اعلام کردن که از زن نمی تواند مدیر شرکت حمل و نقل شود. من شروع کردم به پیگیری که چرا نمی تونم مدیر شرکت حمل و نقل شود. تا معاون وزیر رفتم و اونجا گفتم که چرا به من اجازه نمی دین٬ اولین زن اسلام که کار بازرگانی و حمل و نقل میکرد حضرت خدیجه بود و وقتی در صدر اسلام ایشون کار می کردند٬ من هم باید اجازه ثبت شرکت حمل و نقل داشته باشم.

 

—————————————————–

۱۵:۰۵ خانم مقیمی کلا کوتاه نیومده است! هر جا جلوش رو گرفتن٬ رفته راه حلش رو پیدا کرده و جلو رفته.

—————————————————–

۱۵:۰۷ خانم مقیمی: درسته که سرمایه مهم است٬ اما اول کار اراده اولیه٬ اعتماد به نفس و بلد بودن کار مهم ترین چیز است.

—————————————————–

۱۵:۰۸ خانم مقیمی: اگر دیدین آدم های مختلف سر راهتون سنگ می ندازن٬ نمی زارن جلو برین٬ بدونین که دارین یک کاری رو درست انجام می دین! خسته نشین٬ راه رو پیدا کنین و جلو برین.

 

—————————————————–

۱۵:۱۰ خانم مقیمی: من اولین زنی بودم که در صنعت حمل و نقل مدیر بود. بعد از من بقیه خانم های زیادی وارد این کار شدند.

—————————————————–

۱۵:۱۱ خانم مقیمی: یک روزی راننده های من بهم گفتن که شما خیلی مدیریتتون خوبه٬ روابط بین الملل رو خوب می دونین٬ اما خوب گواهینامه شما پایه دو است!! به درد نمی خوره! این شدش که من رفتم دنبال این برم که گواهینامه پایه یک بگیرم.

—————————————————–

۱۵:۱۲ روزی که می خواستم امتحان پایه یک بدم٬ چند نفر از راننده های شرکت من اومده بودن که ببینند چی کار می کنم و گفته بودن که اگه رد بشم می رن استعفا می دن!

—————————————————–

۱۵:۱۶ روز امتحان رانندگی٬ افسر مسوول امتحان٬ خیلی از من سخت تر امتحان گرفت٬ اینقدر سخت که آخرش بقیه راننده  هایی که بیرون واستاده بودن شروع کردن داد زدن که سرکار نامردیه! بسه دیگه! همه نیم دور یا حداکثر یک دور می رفتن از من دو و نیم دور امتحان گرفت!

—————————————————–

۱۵:۱۷ وقتی که امتحان تموم شد٬ افسر ممتحن گفت که چند ساله رانندگی می کنی! چقدر خوب رانندگی می کنی٬ گفتم که من فقط شش جلسه روی همین تپه ها تمرین کردم! گفت می خوای راننده کامیون شی؟ گفتم نه! گفت پس برای چی اومدی امتحان دادی٬ گفتم برای اینکه ثابت کنم خانم ها می تونند!

—————————————————–

۱۵:۱۸ صحبت های خانم مقیمی خیلی جذاب است و بچه های داخل سالن هی دارن ایشون رو تشویق می کنند.

—————————————————–

۱۵:۱۹ خانم مقیمی هنوز هم با اینهمه مشعله کاری مشغول درس خوندن هستند و اعلام می کنند که دو روز پیش هم از رساله دکتراشون دفاع کردن

—————————————————–

اگر دارین برای خودتون کاری راه اندازی می کنین یا کارآفرینی رو شروع کردین٬ خیلی توصیه می کنیم که بیشتر در مورد خانم مقیمی بخونین وباهاشون اشنا بشین.

—————————————————–

۱۵:۲۳ خانم مقیمی حرفاشون تموم می شه و آقای شاهرخ ظهیری به روی سن میان. ایشون مدیر عامل و بنیان گذار گروه صنایع غذایی مهرام هستند.

—————————————————–


۱۵:۲۴ آقای ظهیری شکل این بابابزرگ های مهربون خوش اخلاق هستند.

—————————————————–

۱۵:۲۵ آقای ظهیری هم تاکید دارند که خلاقیت در پروسه کار آفرینی خیلی مهم است.

—————————————————–

۱۵:۲۶ آقای ظهیری: صداقت و درستی مهم ترین چیزی است که هر کارآفرین باید داشته باشه.

—————————————————–

۱۵:۲۷ آقای ظهیری: من زمانی که دانشجو حقوق دانشگاه تهران بودم٬ عصرها می رفتم مدرسه تدریس می کردم و صبح ها هم اگر وقت داشتم می رفتم و در بازار تسهیل داری کارخونه درخشان رو می کردم.

—————————————————–

۱۵:۳۲ آقای ظهیری: در کار خیلی مهم است که به قولتون عمل کنین و اگر حرفی می زنین بهش عمل کنین.

—————————————————–

۱۵:۴۰ آقای ظهیری: وقتی که شرکت مهرام رو ثبت کردیم٬ اصلا نمی دونستم چی می خواهیم تولید کنیم٬ فقط می دونستم که در صنعت غذایی می خواهم یک چیزی تولید کنم. به پیشنهاد یکی از اقوام که در خارج از کشور زندگی می کرد٬ تصمیم گرفتیم که سس تولید کنیم.

—————————————————–

۱۵:۴۴ آقای ظهیری: اولش که کالا رو شروع به پخش در مغازه ها کردیم٬ من خودم فروش کاذب به وجود آوردم. یک سری از آدم های عادی رو استخدام کردم و بعدش بهشون پول می دادم که در مناطق مختلف برن از مغازه ها خرید کنند. اینجوری خود مغازه دار ها هم تشویق می شدند که از محصول استفاده کنند و محصول رو به مشتری هاشون توصیه می کردند.

—————————————————–

۱۵:۴۲ آقای ظهیری: وقتی که سس مایونز رو تولید کردیم٬ هیچ کی اصلا نمی دونست این محصول چی است. ما نمایشگاه می زاشتیم و تازه یاد می دادیم به مردم که چه جوری این محصول رو مصرف کنند.

 

—————————————————–

۱۵:۴۷ آقای ظهیری: اول کار٬ برای اینکه ارتباط بهتری با مغازه دارها داشته باشین٬ تاریخ تولد مغازه دارها رو می پرسیدیم و بعدش روز تولدشون براشون یک دسته گل می فرستادیم. اون موقع هیچ کسی از این کارها نمی کرد و خیلی کمک کرد که مغازه دارها ارتباط خیلی خوبی با ما داشته باشند.

 

—————————————————–

۱۵:۴۸ آقای ظهیری: ما سال ۱۳۴۹ با ۱۳ کارگر و یک میلیون سرمایه شروع کردیم و الان ۷ تا کارخونه با بالاترین کیفیت داریم.

—————————————————–

۱۵:۵۱ حرفهای آقای ظهیری هم تموم شد و الان جلسه پرسش و پاسخ شروع می شود.

—————————————————–

۱۵:۵۲ از خانم مقیمی اولین سوال پرسیده می شه. دختری از خانم مقیمی پرسیده که چقدر اراده داشتین و چطور خسته و ناامید نشدین؟ خانم مقیمی جواب می دن که اگر کاری رو هدفمند شروع کنین و جسارت و خودباوری داشته باشین دیگه هیچ چیزی بازدارنده شما نیست. کارآفرین دوست داره که چالش داشته باشه٬ دوست داره که کار غیر معقول بکنه و باید توانایی برخورد داشته باشید.

 

—————————————————–

۱۵:۵۹ از آقای ظهیری پرسیده شد که چی شد وارد صنایع غذایی شدین؟ فکر می کنین اگر در صنعت دیگه ای هم وارد می شدید موفق می شدید؟ آقای ظهیری می گن که من در این مسیر صنایع غذایی خیلی اتفاقی قرار گرفتم. من موقعی که داشتم شرکت رو ثبت می کردم قبلش به پیشنهاد افراد دیگه ای در این قسمت مطالعه کرده بودم و بعدش به نظرم صنعت جذابی اومد و این شدش که مهرام وارد صنایع غذایی شد.

 

—————————————————–

۱۶:۰۷ از آقای بختیاری پرسیده شده که چه جوری بدون سرمایه شروع کردید؟ دستگاه های اولیه رو چه جوری خریدید؟ آقای ظهیری هم هی سوال می کنه از آقای بختیاری که بگو چه جوری با اینکه بدهکار بودی تونستی سرمایه اولیه رو به دست بیاری. آقای بختیاری می گه که من از طلب کارهام دوباره وقت گرفتم و بعدش با افراد جدیدی آشنا شدم و از اونها پول قرض گرفتم  و به صورت مشارکتی شروع به راه اندازی آیس پک کردم. من یک دونه آیس پک درست کردم٬ بعدش به یک نفر که من رو قبول داشت محصول رو دادم و تست کرد و بعدش گفتم من ۱۰ میلیون پول نیاز دارم که با ۵ میلیون مغازه اجاره کنم و ۵ میلیون هم خرج دکور مغازه کردم و کار رو شروع کردم.

—————————————————–

۱۶:۱۰ آقای بختیاری می گه که وقتی که آیس پک افتتاح شدش بعد از ۶ ماه٬ من ۵ میلیارد تومن سود کرده بودم .

—————————————————–

۱۶:۱۲ خانم مقیمی می گن که در جشنواره شیخ بهایی اصفهان کارآفرینان می تونند شرکت کنند و ایده هاشون رو مطرح کنند و اگر خوب بود سرمایه گذاران آماده سرمایه گذاری خواهند بود.

 

—————————————————–

۱۶:۲۰ جلسه تموم می شه. خیلی همایش خوب و مفیدی بود. با توجه به اینکه شرکت در این همایش ها برای عموم آزاد است خیلی توصیه می کنیم که اگر دوست دارین در زمینه کار آفرینی جلو برین اخبار این همایش ها رو دنبال کنین و توشون شرکت کنین.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد