انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

رهبری و هدایت تیم­‌های با کارآیی بالا

رهبری و هدایت تیم­‌های با کارآیی بالا

ترجمه: علی امامی


تحقیقات در طول شصت سال گذشته همواره نشان می­‌دهد که تیم­‌ها علی‌­ر‌‌غم هدفی که دارند، برای دستیابی به کارآیی بالا، مراحلی قابل پیش­‌بینی را طی می­‌کنند. پس از بررسی جامع بیش از ۲۰۰ مورد مطالعاتی روی توسعه­‌ی گروه‌ها، *R. B. Lacoursiere در سال ۱۹۸۰ پنج مرحله­‌ی توسعه­‌ی تیم­‌ها را شناسایی و معرفی کرد...  

 

۱.سوگیری و جهت یابی 

۲.نارضایتی 

۳.تکمیل و یکپارچگی 

۴.تولید 

۵.خاتمه و پایان کار

مراحل مدل رشد و توسعه­‌ی تیم­‌های کاری:

در مراحل توسعه­‌ی تیم­‌های کاری، دو متغیر وجود دارد: بهره­‌وری و روحیه­‌ی اعضای تیم.

بهره‌­وری میزان و کیفیت اهداف کاری‌ست که به آن دست می­‌یابیم. میزان و کیفیت این اهداف به عواملی نظیر: توانایی اعضای تیم در همکاری با هم، دانش و مهارت آن­‌ها، اهداف شفاف و روشن و هم­‌چنین دسترسی به منابع مورد نیاز بستگی دارد.

روحیه‌ی افراد نیز به مواردی نظیر اعتماد به نفس، انگیزه و وحدت اعضا در رسیدن به اهداف و مقاصد شکل­‌گیری تیم اشاره دارد.

تصویر زیر، مراحل مدل رشد و توسعه­‌ی تیم­‌های کاری و تغییرات بهره­‌وری و روحیه­‌ی اعضای تیم‌های کاری را نشان می­‌دهد. (از راست به چپ بخوانید.)


فردی که به عنوان رهبر، وظیفه­‌ی هدایت تیم را بر عهده می­‌گیرد، با این چالش روبروست که تیم تحت سرپرستی او هم­‌اکنون در چه مرحله‌­ای از رشد و توسعه قرار دارد تا بتواند مسیر را نشان دهد و پشتیبانی لازم برای رشد و بهبود را فراهم کند.

در زیر به بررسی عمیق­‌تر هر مرحله می‌­پردازیم.


مرحله اول رشد و توسعه تیم کاری (TDS1): سوگیری و جهت­‌یابی

در این مرحله، بیش­تر اعضای تیم،­ به­ جز آن­‌هایی که مجبور شده­‌اند، تا اندازه­‌ای مشتاقند به عضویت تیم کاری درآیند. با این همه، آن­‌ها اغلب با انتظارات غیر واقع بینانه­ و بالایی روبرو می‌شوند. این انتظارات برای اعضای تیم، اشتیاق همراه با نگرانی ایجاد خواهد کرد، چرا که اعضای تیم نمی‌­دانند قادر خواهند بود با سایر اعضا، کنار بیایند و به آن­‌ها اعتماد کنند یا نه و همین­‌طور چه تقاضاهایی پس از عضویت در تیم از آن­‌ها خواهد شد.

در این مرحله، اعضای تیم از هنجارها، قوانین، اهداف و میزان اهمیت زمان اطلاعی ندارند. هم‌چنین برای دستیابی به اهداف و مسیر و جهت حرکت تیم وابستگی زیادی به شکل و سبک رهبری وجود دارد. چالش اصلی رهبر تیم در این مرحله­، کمک به تیم است برای این­که روی پای خود بایستد و این کار از طریق یک اساسنامه قوی برای تیم و ایجاد و رشد ارتباطات و اعتماد بین اعضای تیم عملی می­‌شود.

مدت زمانی که تیم در این مرحله سپری می­‌کند، به میزان شفافیت و دشوار بودن مسئولیت­‌ها و همین­‌طور شفافیت نحوه­‌ی کار اعضا در کنار هم بستگی دارد.

درصورتی­‌که مسئولیت­‌ها، ساده و آسان تعریف شده باشند، این مرحله کوتاه خواهد بود و ۵ تا ۱۰  درصد طول عمر تیم کاری را به خود اختصاص خواهد داد. از سویی دیگر، مسئولیت­‌ها و اهداف پیچیده، باعث می­‌شود تیم­‌های کاری حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد عمر خود را در این مرحله سپری کنند.


مرحله دوم رشد و توسعه تیم کاری (TDS2):  نارضایتی

همین­‌طور که اعضای تیم به تجربیات ارزش‌مندی از کار کردن در کنار هم و با هم دست پیدا می‌کنند، به مرور متوجه می­‌شوند که بین انتظارات و توقعات اولیه‌ی آن­‌ها و واقعیت تفاوت­‌هایی وجود دارد. که این باعث کاهش روحیه­‌ی اعضای تیم می­‌شود.

دشواری­‌های موجود در اجرای وظایف و مسئولیت­‌ها و کار تیمی، اعضای تیم را به سمت سردرگمی، آشفتگی و درماندگی هدایت می­‌کند. به علاوه، اعضای تیم از این­که بیش از حد به رهبر تیم وابسته هستند، شدیداً احساس نارضایتی می­‌کنند.

چالش رهبر تیم در این مرحله این است که به اعضا کمک کند مشکلات و مسائل مربوط به قدرت، کنترل و تعارض را مدیریت کنند و وظایف خود را با همکاری سایر افراد به صورت کارآ، انجام دهند.

مدت زمانی که این مرحله به خود اختصاص می‌­دهد، به این بستگی دارد که مشکلات این مرحله، با چه سرعتی برطرف می­‌شوند. این احتمال وجود دارد که تیم­‌ها در این مرحله گرفتار شوند و همین‌­طور به میزان نارضایتی افزوده شود که در نتیجه­‌ی آن، روحیه­‌ی افراد روز به روز بدتر و بهره­‌وری نیز کاهش می­‌یابد.


مرحله سوم رشد و توسعه تیم کاری (TDS3): تکمیل و یکپارچگی

حرکت ملایم به سمت بهره­‌وری بیش­تر و روحیه­‌ی متغیر و رو به بهبودی اعضا، از ویژگی تیم­‌های کاری در مرحله تکمیل و یکپارچگی است. وقتی مشکلات ایجاد شده در مرحله قبل، مورد توجه قرار بگیرند و برطرف شوند، روحیه­‌ی اعضا شروع به بهبود می­‌کند. تیم­‌های کاری، تمریناتی را شکل می­‌دهند که به اعضا اجازه می­‌دهد خیلی راحت­‌تر با هم کار کنند. همین­‌طور دستیابی به اهداف و مهارت­‌های فنی میسر می­‌شود. مجموعه­‌ی این عوامل باعث ایجاد احساسات مثبتی در اعضا می­‌شود.

به دلیل آسیب پذیر بودن همبستگی و اعتمادی که به تازگی در اعضا به­ وجود آمده است، اعضای تیم معمولاً از تعارض و اختلاف نظر با سایر اعضا امتناع می­‌کنند. چرا که فکر از دست دادن این جو مثبت، باعث ترس آن­‌ها می­‌شود.

این اکراه و بی­‌میلی برای درگیر شدن با تعارضات می­‌تواند سیر پیشرفت را کُند نماید و میزان تصمیمات کارآمد را کاهش دهد.

شریک کردن اعضا در رهبری تیم کاری و جلوگیری از گرایش به امتناع از تعارض در اعضا، چالش رهبران در این مرحله است. این برای رهبران تیم­‌ها بسیار مهم است که در این مرحله بدانند،  آن­‌ها هرگز، هرگز و هرگز به داشتن تیمی با کارآیی بالا نمی­‌رسند مگر این­که اعضا را در رهبری و کنترل تیم شریک کنند.

این مرحله می­‌تواند تقریباً کوتاه باشد. بستگی به میزان راحتی برطرف کردن احساسات ناشی از نارضایتی و تکمیل مهارت­‌های جدید دارد. در صورتی­‌که اعضای تیم، به امتناع خود از اختلاف نظر و تعارض ادامه دهند، این احتمال وجود دارد که تیم کاری دوباره به مرحله­‌ی قبلی یعنی مرحله­‌ی نارضایتی بازگردد.


مرحله چهارم رشد و توسعه تیم کاری (TDS4): تولید

در این مرحله، هم بهره‌­وری و هم روحیه­‌ی اعضا بالاست و هر یک دیگری را تقویت می­‌کند. همین‌طور نوعی احساس غرور و هیجان از عضویت در تیمی که کارآیی بالایی دارد، در افراد شکل می­‌گیرد. تمرکز اولیه روی کارآیی است. اهداف و قوانین شفاف و روشنند. استانداردها در سطح بالایی قرار دارند و علاوه بر دستیابی به استانداردها­، تعهد دیگری برای بهبود مداوم و همیشگی وجود دارد.

چالش رهبران در این مرحله حفظ شرایط موجود و بهبود کارآیی در صورت بروز مشکلات و چالش‌های جدید است. این مرحله، احتمالاً با نوسانات ملایمی در احساس رضایت­‌مندی اعضا، ادامه پیدا خواهد کرد تا عمر تیم کاری به پایان خود برسد.


مرحله پنجم رشد و توسعه تیم کاری (TDS5): خاتمه و پایان کار

تیم­‌هایی که به طور مداوم به کار خود ادامه می­‌دهند، این مرحله را نخواهند دید. مگر اینکه تجدید ساختار تند و تیزی در کار باشد. این مرحله اگرچه در تیم­‌های کاری ویژه و موقت رخ می­‌دهد، با این حال اعضای تیم باید برای این مرحله آماده شوند.

بهره­‌وری و روحیه اعضا با نزدیک شدن به پایان کار، ممکن است کاهش و یا افزایش یابد. اعضای تیم ممکن است که از این وضعیت احساس ناراحتی و شکست کنند و یا از سوی دیگر ممکن است برخی دیگر، برای این مرحله لحظه شماری کنند.

چالش مدیران در این مرحله، حفظ بهره‌وری و روحیه­‌ی کارکنان تا روز پایانی است.


نتیجه­ گیری:

مراحل رشد و توسعه­‌ی تیم­‌های کاری، نیازهای این تیم­‌ها در هر لحظه از چرخه­‌ی عمر آن­‌ها را نشان می‌­دهد. درک این نیازها بسیار حیاتی و مهم است. به این دلیل که به رهبران تیم­‌ها و اعضای آن اجازه می‌­دهد الگوی رفتاری رهبری که پاسخگوی این نیازها است، فراهم کنند.

ساختن تیمی با کارآیی بالا نیازمند رهبری است که بتواند سفر از وابستگی۱ به به سوی اتکای متقابل۲ را مدیریت کند. وقتی که کار یک رهبر یزرگ در تیم به طور کامل انجام شود، اعضای تیم خواهند گفت: "ما خودمان این کار را انجام دادیم."

با مداخله یک سبک رهبری مناسب در هر مرحله، شاهد پیشرفت تیم‌­های کاری و یا حفظ کارآیی بالای آن­‌ها خواهیم بود.

 

۱ dependence

۲ interdependence

* R. B. Lacoursiere, The Life Cycle of Groups: Group Development Stage Theory (New York, NY: Human Science Press, 1980)

 

منبع:     www.kenblanchard.com


در پایان از شما تقاضا می‌شود دیدگاه خود را در مورد این مقاله و ترجمه آن در قسمت نظرات مطرح نمایید.

نظرات 1 + ارسال نظر
غزل دوشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 11:25 ق.ظ http://embavaramin.blogfa.com

با سلام
مطلب جالب و بسیار مفیدی بود.با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد