انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

آشنایی با پیتر سنگه – قسمت اول

پیتر سنگه

کتاب پنجمین فرمان او یکی از پنج کتاب موثر مدیریتی در دو دهه اخیر قلمداد شده است. او مفاهیم انتزاعی نظریه سیستم ها را به ابزارهایی برای فهم بهتر تغییر اقتصادی و سازمانی تبدیل کرده است. کتاب معروف دیگر او رقص تغییر است که نگاهی متفاوت به تغییر دارد و به تعبیر خود او درصدد یـافتن راهی برای عبور از اسطوره ها رهبر قهرمان است.

(P.SENGE) در سال ۱۹۴۷ در آمریکا به دنیا آمد. مدرک کارشناسی مهندسی را از دانشگـــاه استنفورد، کارشناسی ارشد در مدل سازی سیستم های اجتماعی و دکترای مدیریت را از دانشگاه MIT اخذ کرد. او هم اکنون مدرس ارشد در مدرسه مدیریت SLOAN در دانشگاه MIT است. آنچه پیتر سنگه با آن شناخته می شود و از او چهره ای جهانی ساخته است نظــریه سازمانهای یادگیرنده است. نظریه ای که در دهه ۹۰ نظریه مسلط و مطرح در سازمانهــــای کسب و کار محسوب می شد. او در تبیین نظــریه های یادگیری، موانع یادگیری، الگوهای رشد، عوامل تقویت کننده و چالشهای محدودکننده رشـــد، تلفیق استراتژی های رهبری و یادگیری، تشریح مدلهای ذهنی و تفکر سیستمی در سالهای اخیر بسیار کوشیده استبه همه جای دنیا سفر کرده و سخنرانیهای بسیاری درباره این موضوعها انجام داده است. در این مدت او با رهبران کسب و کار، آموزش، بهداشت و حکومتی زیادی کار کرده است. سنگه با کمک شرکتهای برتر نظیر AT&T، فورد، IBM مرکز یادگیری سازمانی و سپس انجمن یادگیری سازمانی (SOL) را در MIT بنیانگذاری کرد و در آن طی کارگاههای متعدد آموزشی، مفاهیم و روشهای یادگیری سازمانی را به طور وسیع به کارشناسان و مدیران انتقال داده است. علاقه ویژه او تمرکززدایی از نقش رهبری در سازمانها به منظور افزایش ظرفیت و استعداد افراد درجهت انجام کار بهره ور است ادامه مطلب ...

تعریف بانک

تعریف بانک :   

بانک یک اداره تجارتی است، که از نزد مردم پول را جمع‌آوری نموده و به دیگر تجاران، صنعت‌کاران و افراد ضرورت‌مند به قرض می‌دهد، که بانک‌های فعلی در مقابل پولی که به تجاران و صنعت‌کاران قرض می‌دهند،  درصدی سود از آن‌ها می‌گیرد و از طرفی بانک هم به کسانی که پول‌های‌شان را جمع کرده درصدی سود و فایده می‌دهد.

درواقع به طور کلی بانک‌ها موسساتی هستند که از محل سپرده‌های مردم می‌توانند سرمایه‌های لازم را در اختیار صاحبان واحدهای صنعتی، کشاورزی و بازرگانی و اشخاص قرار دهند.

بانک‌ها به دو دسته بانک‌های تجاری و بانک‌های تخصصی تقسیم می شوند ادامه مطلب ...

آشنایی با شرکت‌های بزرگ: IBM

 آخرین اطلاعات در سال 2008 : 

 نام شرکت: International Business Machines رتبه در بین 500 شرکت برتر جهان (طبق طبقه بندی fortune می باشد): 46  
مدیر عامل:     Samuel J. Palmisano  

تعداد کارکنان: 386558نفر 

 کشور : آمریکا  

دارایی‌ها: 120431 میلیون دلار
درآمد: 98786 میلیون دلار
سود خالص: 10418 میلیون دلار
آدرس وب سایت:  http://www.ibm.com/

شرکت بین المللی ماشین‌های تجاری ((INTERNATIONAL BUSINESS MACHINESگرچه به عنوان یک شرکت در میان صدها شرکت کسب و کار دیگر در جهان وجود دارد، اما تاریخچه یک قرن حضور در مراحل مختلف تکامل اندیشه و عمل بشری از IBM شرکتی پدید آورده است که همواره جایگاه ویژه جهانی خود را در عرصه کسب و کار حفظ کرده است.   ادامه مطلب ...

تحقیقات در مدیریت منابع انسانى

تحقیقات در مدیریت منابع انسانى  

مهم‏ترین وظیفه مدیران یک سازمان، اتخاذ تصمیمات صحیح به منظور تحقق اهداف سازمان است. مدیران نیروى انسانى، براى جذب و پرورش و حفظ نیروى انسانى به اتخاذ تصمیمات اساسى و حل‏ و فصل مسائل مربوط به نیروى انسانى مى‏پردازند. براى‏ این‏که مدیران در اتخاذ تصمیمات و حل ‏و فصل مسائل سازمانى کارایى بیشترى داشته باشند، مى‏بایست ابتدا در مورد مسائل، اطلاعات لازم را جمع‏آورى و تجزیه و تحلیل نمایند تا بتوانند تصمیمات مناسب اخذ نمایند. مدیران اثربخش در سازمان سعى مى‏نمایند تصمیماتشان بر اساس اطلاعات صحیح جمع‏آورى شود و در جمع‏آورى اطلاعات لازم از روش‏ها و تحقیقات نظام‏دار به‏جاى روش‏هاى ذهنى، استفاده نمایند.  امروزه توانایى هدایت تحقیقات منابع انسانى یکى از وظایف مهم مدیران نیروى انسانى است. مدیران مذکور با مبادرت به تحقیقات منابع انسانى، مسائل مربوط به نیروى انسانى را شناسایى مى‏کنند و براى تحقق اهداف گروهى و یا سازمانى به حل ‏و فصل مسائل و اتخاذ تصمیمات مربوط مى‏پردازند. هر چه شرایط محیطىِ سازمان‏ها پیچیده‏تر و نامعین‏تر باشد، اهمیت این وظیفه براى حفظ بقاى سازمان بیشتر جلوه مى‏کند، زیرا نیروى انسانى باید موجبات حفظ و تداوم رشد سازمان را فراهم کند.  ادامه مطلب ...

آشنایی با پیتر سنگه – قسمت دوم

                 نقش رهبری در درک الگوی رشد چیست؟

 اولین اصل رهبری درک فــــرایندهای تقویت کنندگی رشد است. درخت از یک دانه پدید می آید اما چگونه یک دانه کوچک به یک درخت عظیم تبدیل می شود. باید محیطی از آب، دما، نور و مواد مغذی خاک فراهم شود که فرایند رشد سامان یابد. اگر شرایط مساعد نباشد فرایندهای رشد دوام نخواهند داشت و پتانسیل رشد دانه آزاد نخواهدشد. دومین اصل اینکه رهبران باید به فرایندهای محدودکننده ای که روند تغییر و رشد را کند یا متوقف می کند توجه ویژه ای داشته باشند. باغبان باید موانع رشد و آفات را بشناسد. درعمل واداشتن افراد به کار سخت تر و تعهد بیشتر و اشتیاق افزونتر در بلندمدت اثری ندارد. لازمه پایدار بودن فرایند تغییر بنیادی باید از ماهیت نیروهایی که تلاش ما را اثربخش می کنند و برای تحقق تغییر لازم هستند آگاه باشیم و درعین حال از نیروهای محدودکننده و چالشهایی که مانع پیشرفت و تحقق تغییر هستند نیز غافل نباشیم. باید به استقبال «رقص تغییر» میان فرایندهای رشد و فرایندهای محدودکننده برویم ادامه مطلب ...

آشنایی با مایکل دل ( MICHAEL DELL )

مایکل دل ( MICHAEL DELL ) 

 

 

 

شرکت رایانه ای مایکل دل اولین شرکتی بود که توانست در سال 1997 رکورد فروش یک میلیارد دلاری را ازطریق اینترنت به دست‌ آورد.  

مایکل دل که در سال 1984 با 1000 دلار سرمایه شرکت دل را برای عرضه مستقیم رایانه تاسیس کرد، اکنون بزرگترین فروشنده مستقیم سیستم های رایانه ای دردنیاست.  

مدرک دانشگاهی ندارم ولی کسب و کار، فرصتهای زیادی برای یادگیری روزمره موضوعهای جدید برای من فراهم کرده است.    ادامه مطلب ...

مصاحبه با فیلیپ کاتلر – پدر بازاریابی

فیلیپ کاتلر

از دهه 1970 که اندیشه بازاریابی پس از دو دهه دوران شکوفایی اقتصادی در غرب و همزمان با رکود ناشی از شوک نفتی و مسائل اقتصادی مطرح و به رسمیت شناخته شد، نام او بیش از دیگران در این زمینه به گوش خورده است. کارنامه پررنگ و بار او در زمینه بازاریابی منحصر به فرد است.

(PHILIP KOTLER) در سال 1931 در شیکاگو متولد شد. لیسانس را از دانشگاه دی پل، فوق لیسانس را در رشته اقتصاد از دانشگاه شیکاگو، دکتری را در همان رشته از MIT و فوق دکتری ریاضی را از هاروارد و فوق دکتری علم و فناوری را از دانشگاه شیکاگو اخذ کرد. او از سال 1969 استاد رشته بازاریابی بین المللی دانشگاه نورث وسترن است. این دانشگاه از اولین مراکزی بود که در آن بازاریابی تدریس می شد. نام کاتلر با واژه بازاریابی عجین شده است. او را بی هیچ تردید پدر بازاریابی می خوانند ادامه مطلب ...

معرفی کتاب( به همگی توصیه میکنم که حتما" بخونند.)

مدیریت کوروش کبیر 

 

 

نویسنده:گزنفون
مترجم:میترا نظامی
ناشر:نوآوران دانشگاه پارسه(66926634)
قیمت:4000تومان
 

این کتاب گرانبها توسط گزنفون,تاریخ نویس و قهرمان برجسته ی یونان باستان و اهل آتن در مورد باشکوه ترین فرمانروای دنیای باستان,کوروش کبیر,و روش های رهبری او به رشته تحریر در آمده است.
 

این کتاب مشتمل بر 9 کتاب(یا به عبارت دیگر 9فصل) است:
1)تولد یک رویا
2)درسهای رهبری
3)قوانین جدیت
4)از روزهایت نهایت استفاده را ببر
5)هم پیمانی,رمز پیروزی
6)شتاب برای سرعت
7)پیوند دلها و نیروها
8)به کارگیری تعادل
9)محبت یاران
 

مترجم در مقدمه ی کتاب می گوید:در نگارش این متن باستانی,من محور داستان سرایی گزنفون را آراسته ام و بخشهایی را که درک آنها اکنون پس از گذر زمان مشکل شده است,براساس نسخه قدیمی کوروش که در سال1906 توسط "هنری گراهام داکینز" ترجمه شده, حذف کرده ام.
امیدوارم تمام خوانندگان از این کتاب لذت ببرند و موجب روشن فکری و تشویق آنها شود.  

  

(( اگر شما این کتاب را خوندید و یا همین الان تصمیم گرفتید که بخونید؛ خلاصه ی آن را برای استفاده ی دوستانتان؛ در اختیار انجمن علمی قرار دهید تا در همین وبلاگ قرار داده شود. متشکریم))

نظریه یادگیری اکتشافی برونر


نظریه یادگیری اکتشافی برونر

مقدمه
یادگیری اکتشافی (از ریشه لغوی discovery learning ) یعنی تغییر رفتار ، اما نه هر گونه تغییری ، بلکه تغییری که بر اثر تجربه حاصل شده باشد. بنابراین به تغییرات ناشی از رشد و بلوغ شیمیایی و مکانیکی به هیچ وجه یادگیری گفته نمی‌شود. از نظریه‌های شناختی می‌توان به نظریه برونر که یادگیری اکتشافی نام دارد، اشاره کرد.  
ادامه مطلب ...

خطاهای شناختی


 


امروزه بسیاری از افراد در سیر تفکر خود به دلیل عدم آشنایی با اصول تفکر منطقی و صحیح ، ناخواسته دچار خطای شناختی می شوند. عدم اطلاع از خطاهای شناختی ورطه ای بسیار خطرناک و سهمگین می داند. شاید بسیاری از گرفتاری های مردم ما به دلیل آلوده بودن افکار ما به این نوع خطا ها باشد. به نظر می رسد افسردگی ، بی قراری ، رقابت های ناصحیح، خشونت، پرخاشگری و بسیاری از رفتارهای غیر عادی ما بی ارتباط با خطاهای شناختی نباشند.آلبرت الیس روان شناس معروف این خطاها را شناسایی و در قالب ده خطای شناختی معرفی نموده است. انسانهایی که تفکر غیر منطقی دارند و یا خطاهای شناختی در افکارشان هویدا است، در بسیاری از موارد اطلاع چندانی از این خطاها ندارند. شاید عدم اطلاع، باعث آلودگی این افکار با خطاهای شناختی می شوند. در این نوشتار سعی بر آن است که خطاهای شناختی به صورت ساده و در قالب مثال های روشن و واضح بیان شوند. امید است بسیاری از نگرانی ها، حالات و افکار نامطلوب که در پشت این خطاهای شناختی وجود دارند، با آگاهی ،توجه و تمرین از بین بروند.  ادامه مطلب ...

معرفی شرکت‌های بزرگ: SONY

آخرین اطلاعات در سال 2008: 

 نام شرکت: SONY 

رتبه در بین 500 شرکت برتر جهان (طبق طبقه بندی fortune می باشد): 75
مدیر عامل:   Howard Stringer 

تعداد کارکنان:  180500  

کشور: ژاپن  

داریی‌ها: 126113.6 میلیون دلار  

 درآمد: 77,682.2  میلیون دلار
سود خالص: 3234.9 میلیون دلار
آدرس وب سایت: http://www.sony.com/

در اکتبر سال 1945، زمانی که دو مهندس هوشمند ژاپنی در اتاق کوچکی در طبقه سوم آپارتمانی در توکیو، که تنها ساختمان سالم برجای مانده در میان ساختمان‌های ویران اطراف خود بود، با هم پیمان بستند تا کارهایی را انجام ندهند که دیگران انجام می‌ دهند، نهال شرکت سونی کاشته شد. این نهال نورسته با تغذیه از اندیشه خلاق و نوآورانه موریتا و ایبوکا روز به ‌روز بارورتر گشت و میوه‌های متعدد و متنوع به همگان ارزانی داشت. شاید کمتر شرکتی را در عرصه محصولات الکترونیک در دنیا بتوان سراغ گرفت که چنین تنوع محصول نوآورانه را داشته باشد. سونی همواره پیشگام بوده و می‌خواهد پیشگام باشد.   ادامه مطلب ...

معرفی گرایش مدیریت دولتی

تاریخچه: این گرایش از رشته مدیریت اولین بار در سال 1333 تحت عنوان علوم اداری در موسسه علوم اداری زیر نظر دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برگزار شد. در حال حاظر این رشته در اکثر دانشگاه‌های کشور تحت عنوان مدیریت دولتی و باگرایش‌های مختلف در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌شود.  

هدف از این رشته عبارت است از : آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها ، اداره ها و شرکتهای دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با کاربرد روشهای علمی در مدیریت.

نقش و توانایی : فارغ التحصیلان می توانند مشاغلی از قبیل کارشناسی اداری ، امور کارکنان ، تشکیلات و روشها ، طبقه بندی مشاغل ، حقوق و دستمزد ، برنامه ریزی پرسنلی و نظایر آن و قبول مسئولیت در سمت مدیران سطوح میانی و سرپرستی واحدهای اداری و خدماتی وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی و شهرداریها را عهده دار شوند .  ادامه مطلب ...

معرفی گرایش مدیریت صنعتی و منابع کنکور کارشناسی ارشد آن

معرفی گرایش مدیریت صنعتی

هدف از این رشته عبارت است از :

آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کارخانه ها، موسسه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با تئوریهای نوین مدیریت صنعتی.فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در قسمتهای مدیریت تولید، اداره حفاظت فنی و قسمت کنترل کیفیت کالا مشغول بکار شوند. ضمنا توانایی فعالیت در امور مربوط به مدیریت و کنترل پروژه را دارا می باشند.

شرکت کنندگان در این دوره ، علاوه بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت صنعتی ، با زمینه های نوین مدیریت صنعتی و جایگاه آن در عرصه عمل آشنا خواهند شد .

معرفی منابع کنکور کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی و تکنولوژی

در این بخش سعی شده جامعیت منابع رعایت گردد لذا مناسب است پس از بررسی منابع ، نسبت به انتخاب بهترین و مهمترین منابع اقدام نمایید .    ادامه مطلب ...

سیاست تقسیم سود

سیاست تقسیم سود هر شرکتی نقش مهمی در ارزش سهام آن شرکت دارد. تئوری های مختلفی درباره سیاست تقسیم سود ارائه شده است که هر یک بر موارد خاصی تمرکز کرده و آن جنبه را مورد توجه قرار داده اند. برای مثال تئوری پرنده ای در دست یا سیلی نقد به از حلوای نسیه می گوید که سهام داران سود تقسیمی بالا را به سود سرمایه ترجیح می دهند، زیرا احساس می کنند که سود سرمایه ای به عوامل مختلف و مخصوصا مالیات بستگی دارد و بهتر این است که در پایان سال مالی سود خود را دریافت کنند. برای افراد مختلف دارای چشم اندازهای متفاوت سرمایه گذاری میزان سود تقسیم شرکت ها مهم است. بر اساس دسته بندی گوردون و والتر موسسات به سه گروه تقسیم می شوند (از لحاظ سیاست تقسیم سود):  ادامه مطلب ...

رفتار مصرف کننده

تعریف رفتار مصرف کننده
تصور عمومی بر این است که رفتار مصرف کننده،چگونگی خرید کالاها و خدمات توسط افراد می باشد،اما در واقع رفتار مصرف کننده چیزی بیشتر از خرید کالاها و خدمات توسط افراد است. رفتار مصرف کننده را به طور کلی چنین تعریف می نمایند:
تصمیم نهایی مصرف کننده با توجه به اکتساب، مصرف و خلاص شدن از کالاها،خدمات،زمان و نظرات بخشهای مختلف تصمیم گیری در یک دوره زمانی می باشد .

رفتار مصرف کننده شامل کالاها،خدمات،فعالیتها و نظرات می باشد.رفتار مصرف کننده تنها چگونگی خرید کالاها را شامل نمی شود،بلکه شامل استفاده از خدمات، فعالیتها و عقاید نیز می باشد. فعالیتهائی مانند مسافرت کردن،رفتن به دندانپزشکی،ثبت نام برای کلاسهای آموزشی و غیره همگی جزء مواردی هستند که رفتار مصرف کننده آنها را شامل می شود. به این دلیل رفتار مصرف کننده شامل کالاها،خدمات،فعالیتها و عقاید می باشد و تلاشهای بازاریابی برای رفع نیازهای افراد پیشنهاد  نامیده می شوند. 

رفتار مصرف کننده تنها خرید را شامل نمی شود.اگر چه حالت خرید برای بازاریابان بسیار مهم است،اما رفتار مصرف کننده تنها خرید را شامل نمی شود. بلکه رفتار مصرف کننده شامل سه فعالیت اکتساب ،مصرف  و خلاص شدن  است.
اکتساب به روندی اطلاق می شود که شخص طی آن یک پیشنهاد را به دست می آورد. خرید تنها یکی از راههای اکتساب و به دست آوردن کالاست. مواردی از قبیل قرض کردن،مبادله پایاپای،خرید لیزینگی و غیره روشهای دیگری هستند که یک شخص می تواند کالاها و خدمات را به دست آورد.
مصرف روندی است که از طریق آن فرد از یک کالا و یا خدمت استفاده می کند. علیرغم اینکه بیشتر تحقیقات رفتار مصرف کننده، اکتساب را مورد مطالعه قرار داده‌اند، مصرف هسته مرکزی رفتار مصرف کننده است و به دلایل زیر از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.  ادامه مطلب ...