ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
تحقیقات در مدیریت منابع انسانى
مهمترین وظیفه مدیران یک سازمان، اتخاذ تصمیمات صحیح به منظور تحقق اهداف سازمان است. مدیران نیروى انسانى، براى جذب و پرورش و حفظ نیروى انسانى به اتخاذ تصمیمات اساسى و حل و فصل مسائل مربوط به نیروى انسانى مىپردازند. براى اینکه مدیران در اتخاذ تصمیمات و حل و فصل مسائل سازمانى کارایى بیشترى داشته باشند، مىبایست ابتدا در مورد مسائل، اطلاعات لازم را جمعآورى و تجزیه و تحلیل نمایند تا بتوانند تصمیمات مناسب اخذ نمایند. مدیران اثربخش در سازمان سعى مىنمایند تصمیماتشان بر اساس اطلاعات صحیح جمعآورى شود و در جمعآورى اطلاعات لازم از روشها و تحقیقات نظامدار بهجاى روشهاى ذهنى، استفاده نمایند. امروزه توانایى هدایت تحقیقات منابع انسانى یکى از وظایف مهم مدیران نیروى انسانى است. مدیران مذکور با مبادرت به تحقیقات منابع انسانى، مسائل مربوط به نیروى انسانى را شناسایى مىکنند و براى تحقق اهداف گروهى و یا سازمانى به حل و فصل مسائل و اتخاذ تصمیمات مربوط مىپردازند. هر چه شرایط محیطىِ سازمانها پیچیدهتر و نامعینتر باشد، اهمیت این وظیفه براى حفظ بقاى سازمان بیشتر جلوه مىکند، زیرا نیروى انسانى باید موجبات حفظ و تداوم رشد سازمان را فراهم کند.
تعریف تحقیقات منابع انسانى
هنگامىکه واژه تحقیق بهکار گرفته مىشود یک بررسى نظامدار و هدفدار براى برقرارى ارتباط بین دو یا چند متغیر و یا پدیده مدنظر است. تحقیق در منابع انسانى عبارت است از: جمعآورى اطلاعات و بررسى نظامدار واقعیات و مسائل مربوط به منابع انسانى براى بررسى و حلوفصل مسائل و اتخاذ تصمیمات مربوط. چنانچه این فرآیند بهطور کامل و صحیح در سازمان دنبال گردد، باعث مىشود مدیران بر اساس اطلاعات واقعى به اتخاذ تصمیمات و تدوین برنامهها بپردازند. در سازمانهایى که این وظیفه مهم به دلیل کمبود بودجه و یا عدم اطلاع و آگاهى از آن انجام نمىگیرد، تصمیمات بر اساس ذهنیات اخذ مىشود، همچنین با حادشدن مسائل مربوط، موجب کاهش بهرهورى و ایجاد بسیارى مسائل دیگر مىگردد.
مزایاى تحقیقات در مدیریت منابع انسانى
کاربرد تحقیقات در مدیریت منابع انسانى، زیاد و فزاینده است. معمولاً سازمانها در انجام آن مشکلاتى دارند. یکى از مشکلات، زمان و هزینهبر بودن تحقیقات است و معمولاً منافع آن در کوتاهمدت، شناسایى و مشهود نمىشود و بهراحتى نمىتوان در مورد آنها به تجزیه و تحلیل هزینه و منافع پرداخت. این مسأله درصورتى ایجاد مىگردد که مدیران داراى نگرش و دیدى کوتاهمدت در مورد عملکرد و بهرهورى باشند. مشکل دیگرى که در این مورد در بعضى سازمانها وجود دارد، عدم وجود و دستیابى به متخصصان با تجربه در امر تحقیقات مىباشد. مدیران باید براى هدایت تحقیقات منابع انسانى و تأمین مهارتهاى لازم به جذب متخصصان در علم آمار و کامپیوتر بپردازند. بههرحال تحقیقات منابع انسانى داراى کاربردها و مزایاى زیادى است. تحقیقات مىتواند به فهم و شناخت بیشتر در مورد سازمان و مسائل نیروى انسانى و بهبود عملکرد مدیریت منابع انسانى منجر شود، براى مثال تحقیقات مىتواند در مورد موضوعات و مسائل زیر صورت گیرد:
بررسى میزان حقوق مؤثر در سازمان و محیط؛
اثربخشى منابع مختلف کارمندیابى؛
بررسى اعتبار آزمونها؛
اثربخشى برنامههاى آموزشى؛
بررسى اثربخشى سبک مدیریت سرپرستان؛
تجزیه و تحلیل شغل؛
بررسى نیازهاى کارکنان؛
اعتبار نظام ارزیابى عملکرد؛
بررسى نگرش کارکنان نسبت به نظام پاداش؛
بررسى علل حوادث در محیط کار.
با تحقیق در مورد موضوعات مذکور و شناسایى ارتباطِ پدیدهها بینش و عملکرد بهتر مدیریت منابع انسانى تأمین مىشود. همچنین انجام اقدامات اصلاحى و تغییرات لازم بر اساس نتایج تحقیقات، بهبود رضایت شغلى و عملکرد فردى و سازمانى را در پى دارد.
تحقیقات منابع انسانى در محیطهاى پیچیده و متغیر، اهمیت بیشترى دارد. در محیط کارى متغیر ماهیت نیروى کار در حال تغییر است، نیازها و انتظارات نیروى انسانى تغییر مىکند، ماهیت واقعى کار بهطور سریع تغییر مىیابد و بسیارى تغییرات اساسى دیگر در سازمانها صورت مىگیرد. بر اساس این تغییرات سبکهاى مدیریت باید تغییر یابد و بسیارى اصلاحات دیگر صورت گیرد. شناسایى تغییرات لازم و انجام اقدامات اصلاحى به مدد تحقیقات منابع انسانى صورت مىپذیرد.
با تحقیقات مذکور، مدیران منابع انسانى وظایف اجرایى زیر را با کارآیى بیشترى انجام مىدهند:
1. در برنامهریزى نیروى انسانى، بررسى و شناسایى نوع و ماهیت نیروى انسانى موجود و مورد نیاز با کمک تحقیقات صورت مىپذیرد؛ لذا تعیین موجودى مدیریت و موجودى مهارت سازمان و شناسایى افرادى که شایستگى مدیریت را دارا هستند از طریق تحقیقات انجام مىگیرد.
2. کارمندیابى و شناسایى منابع و روشهاى کارمندیابى براى جذب افراد مناسب بهمدد تحقیقات مربوط صورت مىگیرد.
3. انتخاب نیروى انسانى و بررسى شیوههاى انتخاب متقاضیان شایسته، آزمونها و مصاحبهها از طریق تحقیقات صورت مىگیرد.
4. آموزش و توسعه نیروى انسانى، تعیین نیازهاى آموزشى، بررسى اثربخشى برنامههاى آموزشى، انتخاب روش مناسب براى آموزش با کمک تحقیقات با کارآیى بیشتر صورت مىگیرد.
5. طراحى نظام جبران خدمات انگیزشى، بررسى نیازهاى کارکنان، بررسى نگرش کارکنان به حقوق و پاداش، تعیین ارتباط بین حقوق و عملکرد و افزایش انگیزه و شیوههاى بهبود جبران خدمات غیرمالى از طریق تحقیقات علمى صورت مىگیرد.
6. نظام ارزیابى عملکرد، تعیین روش ارزیابى عملکرد در سطوح مختلف، شناسایى شاخصهاى ارزیابى عملکرد، بررسى نگرش کارکنان به نظام ارزیابى عملکرد به مدد تحقیقات مربوط بهتر صورت مىگیرد.
تحقیقات در سایر وظایف اجرایى مدیریت منابع انسانى، کاربرد وسیع دارد و با توجه به آن، عملکرد مربوط با اثربخشى و کارآیى بیشتر انجام مىشود.
برگرفته از کتاب مدیریت منابع انسانی - دکتر حسن زارعی متین
[این مطلب توسط خانم کیانا فرخی برای وبلاگ انجمن علمی مدیریت ارسال شده است.]
اگر بگیم عالیه دروغه اما انصافا خوب بود.