انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

تاریخچه شروع معاملات آتی (اوراق مشتقه)- بخش سوم

نحوه معاملات نقدی و آتی های طلا در بورس استانبول

چه کسانی حق معامله در بورس طلای استانبول را دارند؟

- بانک های خارجی و داخلی، شرکت هایی که در امور طلا کار می کنند، ادارات ارزی، تولیدکنندگان و بازاریابان طلا، تعمیرکنندگان طلا و کسانی که از معاونت خزانه داری مجوزگرفته ونیزکسانی که از مقررات بورس طلای استانبول تبعیت می کنند.  

نحوه اجرای معاملات چگونه است؟

شروع معامله و پایان آن با علامتی از طرف ناظر تالار انجام می شود. اعضای خریداران با کارگزار مربوطه در تالار حضور یافته و سفارش خود را تحویل او می دهند و کارگزار طرف مقابل نیز با رییس اداره مشتریان تماس برقرار می کند. کارگزاران سفارشات خود را از طریق سیستم کامپیوتر تحت نظر متخصصان بورس ارائه می دهند . سیستم به طور اتوماتیک سفارشات خریداران و فروشندگان را  Match می کند. سفارشات بر اساس اولویت زمان و قیمت معامله به صورت الکترونیک نشان داده می شود.  وقتی Match رخ داد و ثبت روی صفحه کامپیوتر انجام می شود و سفارشات انجام نشده نیز به جهان ارسال می شود.

اتاق پایاپای در بورس استانبول

اتاق در برابر خریدار نقش فروشنده و در برابر فروشنده نقش خریدار را ایفا می کند. بخش پایاپای در مقابل نکول اعضا وثیقه دریافت می کند.

نحوه تسویه طلا بدین گونه است:

طلا از حساب فروشنده در خزانه بورس به حساب خریدار منتقل می شود. این کار توسط اتاق پایاپای انجام می شود و پرداخت وجه توسط یک بانک به حساب اتاق پایاپای واریز می شود و عملیات تسویه پایان می یابد.

میزان کارمزد و هزینه دریافتی بورس 1.5 در ده هزار است که از هر طرف معامله دریافت می شود. ضمناً هنگام تحویل طلا به خریدار مبلغ 4 در ده هزار از او بابت هزینه انبارداری دریافت می‌شود.

مقدار و میزان وثیقه نزد بورس

یک معامله گر تا 25 برابر وثیقه خود در بورس می تواند معامله کند.

وثایق نزد بورس شامل : پول نقد، ارز خارجی، اعتبار اسنادی، سهام خزانه و سهام عادی قابل قبول است . بعد از انجام معامله وثیقه به شرط اجرای تعهد آزاد خواهد شد.

پول مورد معامله در خریدو فروش طلا

برای معامله طلا به یکی از سه شکل می توان معامله کرد:

1. لیره ترکیه: خرید طلا با لیره ترکیه و به صورت هرکیلو طلا معامله انجام می شود.

2. دلار آمریکا: خرید و فروش با دلار آمریکا و طلا به صورت اونس است.

3. یورو: خرید و فروش با یورو و طلا به صورت اونس است.

نحوه و مشخصات معاملات طلا:

طلا با مشخصات زیر معامله می شود:

1. سفارش معمولی: به صورت واحد کیلو انجام می شود.

2. سفارش شمش طلا: که به صورت 350 تا 430 اونس است.

3. حراج رسمی: بورس مقررات آن را تعیین می کند.

(حداقل سفارش معامله در بورس طلا 100 گرم است)

میزان نوسان قیمت:

حداقل نوسان قیمت  5سنت آمریکا در هر اونس است.

خلوص طلا:

از 995 تا 1000 و یا از 999.9 تا 1000 تعریف شده است.

مقررات معاملات طلا

سیستم معاملات به طور اتوماتیک سفارشات را بر اساس اولویت قیمت و زمان مطابقت می کند. مکالمات تلفنی بین کارگزاران و متخصصین بورس برای روز احتمالی منازعه بین خریدار و فروشنده ضبط می شود . گزارشات معاملات بعد از پایان معامله برای اعضا فاکس می شود.

شرایط سفارش ها:

محتوای سفارش ها به شرح زیر اعلام می شود:

1. نام سفارش دهنده

2. نوع سفارش: جزئی یا کلی

3. سفارش خرید یا فروش

4. نوع قیمت

5. نوع، مبلغ و خلوص طلا در معامله

6. تاریخ سررسید معامله

7. شکل تحویل:

الف: منجر به تحویل می شود.

ب: تسویه نقدی و غیر قابل تحویل کالایی.

8. تعداد سفارشات

ضمنا سفارش هایی که تا پایان زمان معامله معتبر هستند می توانند در طی معاملات تغییر مقدار دهند یا باطل شوند.

سفارشاتی که به طور یک جا مطرح شده اند می توانند به طور جزء جزء نیز قابل عرضه شوند . سفارشات کلی طلا حداقل 50 کیلویی است.

در بازار طلای استانبول، طلای استاندارد و غیر استاندارد با هم در بورس معامله می شوند ولی طلای استاندارد زیر نظر اداره خزانه داری تعریف می شود.

زمان معاملات طلا

از ساعت 11 تا 4.5 عصر به صورت یک سره و یدون توقف انجام می شود.

معاملات آتی و اختیار در بورس طلای ترکیه (استانبول):

در 15 اوت 1997 معامله آتی در استانبول راه اندازی شد . فلسفه بازار آتی ها برای استفاده از هجینگ، سوداگری و آربیتراژ است . تاریخ تحویل و مشخصات این قراردادها که نشاندهنده قیمت واقعی ، انتقال ریسک، هم ترازی عرضه و تقاضا، توزیع عادلانه منابع بوده و شرایط موثر بازار نیز توسط بورس تعیین می شود.

شکل های عضویت در اتاق پایاپای:

1.       نوع اول عضویت در اتاق پایاپای معروف به نوع A‌می باشد.

این دسته از اعضا مجاز هستند عملیات تسویه اتاق پایاپای را برای خود و نیز برای مشتریان خود انجام دهند . اعضای اتاق پایاپای نوع A موظف هستند مبلغ 500000 دلار به صورت اعتبار اسنادی به عنوان ضمانت نزد اتاق پایاپای سپرده کنند.

2.       نوع دوم عضویت در بورس )اتاق پایاپای) به نام B  خوانده می شود:

این گروه  فقط از طرف مشتریان حق معامله دارند و باید با گروه  Aکه به عنوان لایه اول مطرح هستند قراردادی جهت معامله و تسویه در اتاق پایاپای از طرف مشتریان خود منعقد کنند و مبلغ 50000 دلار نیز به صورت اعتبار اسنادی به عنوان ضمانت نامه در بورس سپرده کنند.

کاربرد مفاهیم کلیدی در معاملات آت یها:

:Basis (1

تشریح لغت  Basisبه معنی تفاوت قیمت نقدی یک دارایی با قیمت معاملات آتی یک کالا می باشد که در در بازار معاملات آتی ها جایگاه مهمی دارد. کلمه Basis  نقدی و آتی ها بسته به وضعیت قیمت ها می تواند مثبت یا منفی باشد . اگر قیمت نقد ی کالا کمتر از قیمت آتی ها باشد واژه Basis مفهوم منفی را به خود می گیرد و اگر  قیمت نقد بیشتر از قیمت آتی ها باشد واژه Basis مفهوم مثبت به خود می گیرد.

اگر قیمت نقدی یک دارایی (کالا) بیشتر از قیمت آتی ها افزایش یابد آن وقت می گویند Basis تقویت شده است و هرگاه قیمت آتی ها از قیمت نقدی افزایش یابد، آن وقت گفته می شود Basis  ضعیف شده است .اگر قیمت نقدی  یک دارایی  (کالا) کمتر از قیمت آتی ها (کالا) باشد در این صورت گفته می شود وضعیت قیمت بازار رو به رشد (Contango) است.قیمت معاملات آتی با قیمت نقدی کالا در بازا ر در خلال نزدیک شدن به زمان تحویل با هم منطبق می شوند.

هرگاه کالاها در بازار نقدی معامله شوند عامل رقابت بین خریداران و فروشندگان، قیمت نقدی کالا را تعیین خواهدکرد. هرگاه  Basis تقویت شود، آنگاه تفاوت بین قیمت های آتی ها کم می شوند و نیز هر قدر زمان تحویل کالا نزدیک تر می شود Basis کاهش یافته و اختلاف بین قیمت های نقدی و قیمت های آتی ها بیشتر می شود.

 (Contango ) مفهوم قیمت افزایشی

اگر قیمت نقدی کالایی کمتر از قیمت آتی های یک کالا باشد، قیمت بازار حالت افزایشی  ( Contango)دارد . وقتی قرارداد آتی ها به تاریخ انقضا نزدیک می شوند، قیمت نقدی و قیمت آتی ها بر یکدیگر منطبق می شوند.

مفهوم قیمت کاهشی

اگر قیمت نقدی کالایی بیشتر از قیمت آتی ها باشد، حرکت قیمت در بازار کاهشی خواهد بود . در این حالت نیز وقتی قرارداد آتی ها به زمان سررسید نزدیک می شوند، بازهم قیمت نقدی و قیمت آتی ها با یکدیگر منطبق خواهند شد.

تاریخچه شروع معاملات آتی (اوراق مشتقه)- بخش اول 

تاریخچه شروع معاملات آتی (اوراق مشتقه)- بخش دوم


 [این مطلب توسط آقای کاظم نجفی برای وبلاگ انجمن علمی مدیریت ارسال شده است.]  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد