انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

بازاریابی

 

چرا ما تبلیغات هم می­کنیم ولی نتیجه­ای ندارد؟؟؟ 

 

  

بازاریابی یکی از مسائل مهم و عمومی بنگاه­های اقتصادی کوچک است. معمولا همه از این موضوع شکایت می­کنند که: "ما تبلیغات هم می­کنیم ولی نتیجه­ای ندارد". در واقع آنها نمی توانند به مشتریان و فروش دلخواه خود دست نمی یابند.
 

(بازاریابی فراتر از تبلیغات است)
تبلیغات و بازاریابی مترادف یکدیگر نیستند. هرگز قراردادن چند شعار تبلیغاتی موجب موفقیت یک کسب و کار نخواهد شد. بازاریابی یک فرایند ( معمولا یک سری از فرایندها ) است نه یک اتفاق. بازاریابی مستلزم طرح اهداف بازار و پیاده­سازی استراتژ های بازاریابی و دستیابی به اهداف تعیین شده است.از سوی دیگر بازاربابی یک فرایند پیچیده نیست، ولی شما باید بدانید که چه خواسته هایی دارید، آن­ها را مشخص کنید و در مورد آن­ها مطالعه کنید. در اینجا ما ده استراتژی مهم را به شما معرفی می کنیم .  

 

1-  در ارتباط با محصولات و خدمات خود کارگاه­های آموزشی / کلاس در منطقه و محل خود برگزارکنید.  برای این­کار می­توانید از موسسات و مراکز آموزشی محلی کمک بگیرید. مخاطبین و یا موضوعات خاص را هدف قرار دهید. برای این­کار می­توانید از افراد ویژه­ای استفده کنید. به عنوان مثال: ( اگر در ارتباط با ورزش و سلامتی خدماتی ارائه   می­دهید) از یک مربی یوگا برای برگزاری دوره­ای با عنوان " یوگا برای مردان"  استفاده کنید.

 
2-  به سازمان های مرتبط و گروه­های شبکه­ای بپیوندید.  پیوستن به بعضی از گروه ها و سازمان­های تجاری هزینه­ای ندارد ولی از نظر بازاریابی  مزایای بسیاری دارد. زمانی که محصولات و خدمات شما توسط یکی از گروه­ها شناخته شد، خود به خود آنها شما را به دیگران معرفی می­کنند. همکاری با مراکز کسب وکار محلی فرصت مناسبی را برای ایجاد ومشارکت در استراتژی بازاریابی بوجود می­آورد. به عنوان مثال:  شرکت در یک مراسم خاص مانند: "روز حمایت از مصرف کننده ".
 
 
3- سعی کنید در خط مقدم و یا در مرکز وقایع و امور خیریه باشید.  شما می­توانید از این موقعیت­ها استفاده شایانی ببرید و از این طریق خود را به مشتریان خود بیشتر معرفی کنید. مثلا: می­توانید بر روی کیسه­های کاغذی که در یک امر خیریه برای توزیع مواد استفاده می­شود در مورد محصولات خود یک نقاشی بکشید. در بسیاری از امور خیریه    می توانید به عنوان حامی شرکت کنید تا بهتر و بیشتر خود را به مشتریانتان معرفی کنید. 
                                   
4-  بلاگ اختصاصی خود را بوجود آورید.  به این ترتیب می­توانید افرادی را که علاقه­مند به خدمات و محصولات شما هستند جلب کنید. ایجاد یک بلاگ راحت­تر از ایجاد یک وب سایت است. سپس مرتبا در مورد موضوعات مختلف کسب وکار خود در وبلاگ خود توضیح دهید و بگوئید که چه می­کنید. در مرحله بعد سعی کنید با بلاگ های دیگر مربوط به سایر کسب و کارها و مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کنید.
 
5- به سایت ها و رسانه های اجتماعی بپیوندید  .  مطالب خود را از این سایت ها  به افراد همفکر خود منتقل کنید.
 
6-  با مشتریانی که از خدمات و محصولات شما رضایت دارند ارتباط برقرارکنید. 
7-  برای جامعه خود کارکنید.  هیچ کاری بهتر از این نیست که که دانه­ای بکارید که از حاصل آن در جامعه خود بهره­برداری کنید. کمک­های منظم به سازمان­های خیریه  محلی،  ارائه خدمات به کمیته­های شهری، انجام کارهای داوطلبانه ، تمامی این­ها می­توانند افکار مثبتی را در مورد شما و کارهایتان به مردم منتقل کنند. بکار بردن استراتژی  بازاریابی موجب معرفی کسب و کارتان به جامعه می­شود.
چطور شروع کنید: یک موضوع (مشکل) خاص را انتخاب کنید و از طریق سازمان خیریه ذیربط ببینید که به چه چیزی نیاز دارند و شما چکار میتوانید برای آن­ها انجام دهید.
 
8- خبرنامه تهیه و توزیع کنید.  خبرنامه مانند اسب بارکش برای پیشرفت کارشما عمل می کند. توزیع خبرنامه میان مشتریانتان از طریق پست یا پست الکترونیکی به صورت منظم ارتباط منسجمی را بین شرکت شما و مشتریانتان بوجود می­آورد. نوع خبرنامه­ای که می فرستید باید حاوی اطلاعات در مورد خدمات و محصولات شما باشد نه صرفا تبلیغ یک محصول و بیشتر حاوی مقالات مرتبط با کارهای شما باشد. کلید موفقیت یک خبرنامه از نظر سودمند بودن و قابل خواندن بودن توزیع آن طی یک برنامه منظم است.
 
چطور شروع کنید: تحقیق کنید که محل دقیق درج مقاله کجاست، در سایت ها و مجلات  یا در روزنامه­ها. امتحان کنید و با انتخاب عناوین درست برای مقالات در ارتباط با کارتان طوفان فکری ایجاد کنید.
 
9- وب سایت طراحی کنید. اکثر کسانی که از این استراتژی برای بازاریابی استفاده می­کنند با شکست مواجه می­شوند. اشتباه آنها این است که موضوع وب سایت را اشتباه انتخاب می­کنند. مثلا مشتریان شما مایلند اطلاعات خاصی در مورد نحوه تماس با شما، چگونگی ابراز نظراتشان در مورد محصولات و خدمات شما  دریافت کنند  نه در مورد مسائل شخصی و آمار کاریتان.
چطور شروع کنید: از یک فرد متخصص برای این­کار کمک بگیرید.
 
10- به سازمان های مرتبط با کارتان بپیوندید. بعضی ها در استراتژی خود مرتکب این اشتباه می­شوند و کسب و کار  و مشتریان خود را از یکدیگر تفکیک می­کنند. باید بدانید که شما مجبورید با سایر مشاغل و کسب و کارها نیز در ارتباط باشید و نه صرفا با تامین کنندگانتان. سایر کسب و کارها نیز مشتریان شما هستند، همچنین دوستانتان، تامین کنندگانتان و مشتریان آنها  و تمام مردمی که اگر شما را بشناسند محصولات و خدمات شما را به دیگران معرفی می­کنند. 

 

 نوشته : سوزان وارد: آوریل 2010  

 ترجمه : مهوش سیفی 

[این مطلب توسط خانم امینه اوسطی برای سایت انجمن علمی مدیریت ارسال شده است.]     


نظرات 9 + ارسال نظر
[ بدون نام ] جمعه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 05:34 ب.ظ

دستتون درد نکنه . انجمن اسلامی ما خیلی غیر فعاله خاهشن حرف شماها را بهتر گوش میدن .اخه یه اردو واسه پسرا نباید بزارن واقعا جای تعصف داره دانشکده های دیگه را نگاه کنید ارضه هیچ کاری را ندارن .فقط حرف حرف حرف

یاسر جمعه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 06:35 ب.ظ http://modir20sbu.blogfa.com

خسته نباشید....................خوب بود!!!!!!....

[ بدون نام ] جمعه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 07:40 ب.ظ http://psezar.mihanblog.com

سلام دوست عزیز
خوشحال میشم من رو لینک کنی
بعد من رو خبر کن تا من هم شما رو لینک کنم....

[ بدون نام ] جمعه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 07:44 ب.ظ

با سلام.من فکر میکنم فضای انجمن یه کم خشکه...وزیادی علمی...هرکس از در انجمن رد میشه تو یه ۲ راهی گیر میکنه.از یه طرف حس فعالیت کردنش فوران میکنه..از طرف دیگه فضای جدی انجمن اجازه ورود بهش رو نمیده.

هم دانشکده ای عزیز
از اینکه به این نکته توجه کردید و به ما گفتید ممنونیم
اما مطمئن باشید اگر شما پیشنهاداتتون رو به ما بگید ما حتما فکری برای نقایصمون خواهیم کرد


این بار اگر توی دو راهی موندید حتما راه انجمن علمی رو انتخاب کنید
:)

[ بدون نام ] جمعه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 10:38 ب.ظ

به نظر من انجمن علمی فعالیت های بسیار مفیدی برای ارتقا سطح علمی دانشکده داشته و هرچند که جای پیشرفت بسیاری هست اما فعالیتهایی که انجمن تا کنون داشته بسیار مثبت بوده ( مثل انتشار نگاره و جلسات هم اندیشی)
اما فکر می کنم خوب است اعضای انجمن بدانند آنقدرها هم که فکر می کنند امکان همکاری را در فعالیتهای مختلف فراهم نمی کنند به جز وبلاگ و مانند آن که خوب هرکسی مطالبش را به راحتی ایمیل می کند. متاسفانه امکان قرار گرفتن در جریان فعالیتهای انجمن در آینده وجود ندارد مگر آنکه دائما به دفتر انجمن مراجعه کنیم و بپرسیم که چه خبر؟!‌ که با توجه با شرایط خیلی برای همه امکان پذیر نیست.
اینکه برخی همکلاسیهای ما هم کوتاهی می کنند کاملا درست است اما اعضای انجمن هم خوب است ارزیابی دوباره بر نحوه جذب اعضای جدید و همکاریشان داشته باشند تا فعالیتهای اصلی فقط محدود به چند نفر مشخص نباشد هر چند که مطمئنا اعضای انجمن قصدی جز این ندارند اما دلیل این کمبود همکاری را تنها کوتاهی بچه ها ندانند.

دوست عزیز
باور کنید که ما هم که جز اعضای اصلی انجمن علمی هستیم روزی چند بار میایم توی دفتر و میپرسیم : چه خبر؟
دلیل این هم این است که انجمن علمی ما هنوز خیلی ساختارمند نشده که برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت رو مشخص کرده باشه که البته با همکاری شما در انجمن آینده این نقص رو هم از بین خواهیم برد.

اما یک خواهش:

ما بیش از همه به ایده و پیشنهاد شما نیازمندیم
اگر هر کدام از هم دانشکده ای ها خودشون رو مسئول بدونند و با دلسوزی برای دانشکده ؛نظراتشون رو به ما بدهند؛ کار بزرگی را برای ما و دوستانشون انجام داده اند.
ایده هایتان را برای ما بنویسید و به یکی از مسئولین انجمن بدهید.
حتما برای ما ارزشمند و قابل تامل خواهد بود.

ممنون از توجه تون
همیشه موفق باشید

محبی شنبه 1 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 08:34 ق.ظ

سلام.
مطلب جالبی بود.
زحمت کشیدید.
*
و اما سوال مسئول وبلاگ:
جواب این رو هیچکس نمی دونه.
تنها حدس هایی می شه زد.
توی اوین۲ یه مقاله هست از آقای ایمانی که با پیدا کردن ربط بین یه سری چیزا به نتایجی رسیده که یکیش هم اینه.
(رویکرد پوزیتیویستی+عدم کارآیی علوم+سر سبز بودن دانشگاه+پولکی بار آمدن دانشجویان+اساتید اطلاعاتی(!!!)+دور بودن از شهر...)

[ بدون نام ] شنبه 1 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 10:02 ق.ظ

من فکر میکنم جو انجمن هنوز به تمرکزی نرسیده که دانشجوها با دیدن این گروه علاقه مند به عضو شدن بشند....و از شرکت د مباحث لذت ببرند...دوست داشتید بعدا بیشت باتون توضیح میدم

ما مشتاق شنیدن نظرات شما در دفتر انجمن هستیم

پیروز باشید

مهدی خرمیان دوشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:20 ب.ظ

دلیل عدم موفقیتش اینه که توش صمیمیتی وجود نداره

همه اینجا جدی هستن

نمیشه خندید

باور کنید که خنده هم هست اما
از بیرون اتاق انجمن قابل دیدن نیست

ممنونم از توجه تون

هنردوست یکشنبه 16 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 08:36 ب.ظ

از صصحبتهای قبلی شما این جور برداشت میشه که دادن ایده و نظر با سایر دانشجویان و عملی کردن اون ها با بچه های انجمن.
واقعا اردوی اصفهان عالی بود با وجود موانعی که بود اجرایی شد.اما بار ها پیشنهاد شد این اردو ها استمرار داشته باشه و شکل علمی تری به خودش بگیره اما خبری نشد!
در صورتی هم که برای اجرایی شدنش با کمبود نیرو مواجه هستید مایل به همکاری هستم.
در مورد برد انجمن هم که مدتی هست تقریبا غیر فعاله و این انتظار از انجمن میره که زمینه را برای فعالیت بچه ها فراهم کنه موانع رو برداره ُاونوقت شاهد فعالیت بچه ها هم خواهد بود.
پس میبینیم که تبلیغات صرف کافی نیست.

هم دانشکده ای عزیز
دقیقا دست گذاشتید روی نقطه ضعف ما که همین اردو هست!
متاسفانه به انجمن علمی به دلیل پسوند ((علمی)) بسیار سخت مجوز اردو داده میشود...!
اگر شما واقعا به امور اجرایی علاقه مندید ُخوشحال میشویم که با گرفتن یک مجوز اردو ما را هم به نوایی برسانید ! :)

درباره ی برد هم همونطور که خود شما از فعالین انجمن هستید و یک مدت با سختی های کار برد رو به رو بوده اید ُ پس به راستی می دانید که ما را گناهی نیست!

و درباره ی ایده و عملی کردن ایده ها
ما هیچ وقت نگفتیم که عملی کردن تنها با ما!
و همیشه گفته ایم که ما کمبود نیروی اجرایی داریم!
هر چند که متاسفانه دووستان هم دانشکده ای ما ؛ ایده هم به ما نمی دهند چه رسد به ...

اگر خواهان فعالیت در امور اجرایی هستید
حتما یک روز به دفتر ما تشریف بیاورید

ما برای شما برنامه ی ویژه ای داریم :)

ممنون از توجه و نظر و انتقادتون
همواره شاد و پیروز باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد