انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

نقش معامله گرها و سرمایه گذاران در بازار

 نقش معامله گرها و سرمایه گذاران در بازار  

 

 بسیاری از مردم واژه های «معامله گر» و «سرمایه گذار» را به جای هم استفاده می کنند، در حالی که در حقیقت این واژه ها نشان دهنده دو نوع فعالیت بسیار متفاوت هستند.

هم معامله گران و هم سرمایه گذاران در بازارهای مشترکی فعالیت می‌کنند، اما نوع فعالیت و استراتژی‌های مورد استفاده‌شان با هم تفاوت دارد. در هر حال وجود هر دو گروه برای عملکرد درست بازار لازم است. این مقاله نگاهی به هر دو گروه و استراتژی هایی دارد که آن ها برای کسب سود از بازار استفاده می کنند.  ادامه مطلب ...

مفهوم فرانشیز

 

 تعریف لغوی فرانشیز 

فرانشیز نوعی از کسب و کار است که بر اساس آن به یک شرکت اختیار داده می شود که تولیدات و یا محصولات شرکت دیگر را را بفروشد و در قبال آن مبلغی دریافت کند که به این مبلغ، مبلغ فرانشیز می گویند.

 

مفهوم عملی فرانشیز  

فرانشیز یک شبکه ارتباطی بین کسب و کارهای مستقل کوچک می باشد که به هر یک از این کسب و کار های کوچک اجازه می دهد که تحت یک نام تجاری مشترک و یک هویت فعالیت کنند و همگی از یک متد موفق (که قبلا آزمایش شده) و بازاریابی مشترک استفاده کنند. در عمل فرانشیز دقیقا یک استراتژی کسب و کار است برای جذب و نگهداری مشتری! فرانشیز یک سیستم بازاریابی است که هدف آن ایجاد یک تصویر درباره محصولات و یا خدمات یک شرکت در ذهن مشتری می باشد، در حقیقت یک روش است برای تعریف محصولات و یا خدمات به طوری که نیاز های مشتری را ارضا کند ادامه مطلب ...

مفاهیم پایه ای

 

 مدیریت ریسک .......

 

 

 

  

تعریف ریسک: 

واژه ریسک مفاهیم متعددی دارد. زمانی که به تعاریف مراجعه ‌شود متوجه می‌شویم که هر یک از محققان به فراخور حال، تعریف خاص مورد نظر خود را با اقامه دلیل و مباحث گسترده مطرح کرده‌اند.

با آنکه تاکنون تعاریف متعددی از ریسک ارائه شده است، می‌توان ادعا کرد که همه ین تعاریف بری بیان موقعیتهیی ارائه شده اند که سه عامل مشترک را می توان در آنها مشاهده کرد. موقعیت هیی با ریسک توام هستند که:  ادامه مطلب ...

مهندسی مالی در ایران

مهندسی مالی در ایران

پیدایش رشته مالی که خود از مبانی علمی مالی رشته های اقتصاد، مدیریت، پژوهش عملیاتی، حسابداری و سایر رشته های مرتبط بهره برده به اوایل قرن بیستم بر می گردد. در آن زمان فرایند ادغام شرکت ها به سبب توسعه بازار محصولات و پس از احداث راه آهن سراسری ایالات متحده، گسترش یافته بود. و بدیهی است مدیریت چنین سازمان‌های بزرگی نیاز به روش‌های نظام مند و علمی داشت. خصوصاً مدیریت امور مالی این شرکت‌ها موضوع مهمی بود که از آن جمله می توان به بحث تامین منابع مالی، مدیریت دارایی ها و مدیریت ساختار سرمایه شرکت اشاره کرد. بدین صورت رشته مالی تولد یافت و در طول قرن بیستم و آغاز قرن بیست و یکم دائماً تحولات قانونی و پیشرفت‌های اقتصادی و ظهور دانشمندان و اندیشمندان در این حوزه، باعث تکامی این رشته به عنوان علمی مجزا گردید.  ادامه مطلب ...

آشنایی با شرکت‌های بزرگ: Honda Motor

آخرین اطلاعات در سال: 2008

نام شرکت:  Honda Motor

رتبه در بین 500 شرکت برتر جهان (طبق طبقه بندی fortune می باشد): 40 

مدیر عامل:  Takeo Fukui

 تعداد کارکنان:   178,960

 کشور: ژاپن 

دارییها (میلیون دلار): 126,744.6 

درآمد (میلیون دلار: 105,102.4    

سود خالص (میلیون دلار):5,254.2 

آدرس وب سایت:  http://www.honda.com/

فکر جستجوگر و خلاق سوئی شیرو هوندا، آهنگرزاده روستاهای ژاپن آنقدر عالی بود که شاید آدمی می توانست از همت بلند او دریابد که پس از ترک تحصیل دبیرستان بتواند طی مدت 12 سال بزرگترین کارخانه موتورسیکلت ‌سازی جهان را داشته باشد. اما شاید خود او نیز از همان ابتدا به فکرش خطور نمی کرد که بتواند با ورود از دنیای موتورسیکلت ‌سازی به عرصه تخصصی خودروسازی، در میان غولهای خودروساز جهان سر برآورد و در مقام هفتم سرفرازانه بایستد. زمانی که به همراه شریک مبتکر تجاری خود فوجی ساوا اولین خودروی هوندا را در آمریکا طراحی و عرضه کرد، تصور این امر مشکل بود که این شرکت تا دو دهه قبل از آن اساسا هیچگونه خودرویی تولید نکرده است.  ادامه مطلب ...

هوش هیجانی و مدیریت

هوش هیجانی و مدیریت

در گذشته هرگز کلماتی مانند هرج و مرج و عدم قطعیت در سرلوحه بسیاری از فعالیت‌های تجاری قرار نداشت، در واقع امروزه همه صنایع تحت تاثیر آشوب‌های محیطی هستند. با توجه به تاثیرگذاری عدم قطعیت بر سازمان و شغل، شما فکر می‌کنید چه نوع قابلیت‌های مدیریتی نیاز دارید تا بتوانید به بهترین شکل، فعالیت‌های سه سال آینده را مدیریت کنید. تحقیقات نشان می‌دهد بهترین فرصت در اداره موفقیت‌آمیز مشکلات کنونی، به حداکثر رساندن توانایی استفاده موثر از ویژگی‌های رهبری است.

● این ویژگی‌ها عبارتند از:

۱) خودآگاهی هیجانی و خود ارزیابی صحیح

۲) ابتکار

۳) همدلی

۴) ارتباطات

۵) تصمیم‌گیری درست و صحیح

۶) نفوذ (تاثیرگذاری)

۷) تطابق پذیری و سازگاری

۸) خود مدیریتی  ادامه مطلب ...

ضرورت ایجاد سازمان بدون مرز

 

 ضرورت ایجاد سازمان بدون مرز 

  

 

 پیدایش سازمان بدون مرز یکی از موضوعاتی است که در دهه‌های اخیر مطرح شده و بعضی از سازمان ها با به کارگیری آن به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یافته‌اند. سازمان بدون مرز با مورد تردید قرار دادن عوامل قدیمی موفقیت، عوامل جدیدی را برای موفقیت تعریف کرده و با استفاده از آنها، سعی در نفوذپذیرتر کردن مرزها و به دست آوردن توانایی تطبیق با دنیای سریعاً متغیر امروزی دارد. در این مقاله ابتدا عوامل قدیمی و جدید موفقیت سازمانی و چگونگی تغییر پارادایم موفقیت سازمانی تشریح شده است. سپس در مورد انواع مرزهای سازمانی، طرز برخورد متفاوت سازمان سنتی و سازمان بدون مرز با این مرزها و چگونگی نفوذپذیر کردن این مرزها بحث شده است.  ادامه مطلب ...

خلاقیت سازمانی

  

 خلاقیت سازمانی 

 

 شرکت هایی در اقتصاد نوین موفق خواهند بود که بتوانند بطور مستمر انتظارات مشتریان را برآورده واز آن نیز فراتر روند. بخشی از این معادله نیازمند وجود عناصری از نوآوری و خلاقیت نزد نیروی کار است. 

 بدون مراقبتهای مستمر از بهبود اوضاع  سازمان در یک فرایند؛ پیشرفت جزیی و غیر متمرکز قفل می شود، موقعیتی که برخی از شرکتهای انگلیسی که سابقه درخشانی داشته اند ، دچار آن شده اند.اما شما چگونه می توانید حس خلاقیت خود را پیدا کنید؟

 

1. ایمان داشته باشید که می توانید موفق شوید. وقتی ایمان داشته باشید که می توانید کاری را انجام دهید، ذهن شما خودبه خود راههای انجام آن را می یابد. ایمان به راه حل،دست یابی به آن را آسان می کند. 


2. اجازه ندهید سنتهای دست و پاگیر ، ذهن شما را فلج کند. افکار نو را پذیرا شوید . جستجوگر باشید. راههای جدید را امتحان کنید . در هر کاری که انجام می دهید پیشرو باشید.  ادامه مطلب ...

مفاهیم پایه ای

مدیریت بحران  

 

 

 

  

مدیریت بحران هم از آن مطالب پایه ای است که یادگرفتنش برای ما کم فایده نیست، حداقل قضیه این است که در زندگی عادی و روزمره یمان از آن استفاده می کنیم .   

نگرش سنتی به مدیریت بحران، براین باور بود که مدیریت بحران یعنی فرو نشاندن آتش؛ به این معنی که مدیران بحران در انتظار خراب شدن امور می‌نشینند و پس از بروز ویرانی، سعی می‌کنند تا ضرر ناشی از خرابیها را محدود کنند . ولی به تازگی نگرش به‌این واژه عوض شده است. براساس معنای اخیر، همواره باید مجموعه‌ای از طرحها و برنامه‌های عملی برای مواجهه با تحولات احتمالی آینده در داخل سازمانها تنظیم شود و مدیران باید درباره اتفاقات احتمالی آینده بیندیشند و آمادگی رویارویی با وقایع پیش‌بینی نشده را کسب کنند؛ بنابراین، مدیریت بحران بر ضرورت پیش‌بینی منظم و کسب آمادگی برای رویارویی با آن دسته از مسائل داخلی و خارجی تاکید دارد که به طور جدی شهرت، سودآوری و یا حیات سازمان را تهدید می‌کنند.

   ادامه مطلب ...

استراتژی‌های بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای دنیا


وال‌مارت چگونه از رقبای خود پیشی گرفت

شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال‌مارت، شرکتی آمریکایی است که با بیش از 1/2 میلیون کارمند و فروش 405 میلیارد دلاری در سال 2009 همچنان بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای دنیا به حساب می‌آید.

این شرکت در سال 1962 توسط سام والتون تاسیس شد و در سال 1969 رسما به ثبت رسید. در سال 1970 والتون اداره اصلی و اولین مرکز توزیع شرکت را در بنتون ویل در آرکانزاس آمریکا تاسیس کرد. در آن زمان شرکت حدود 38 فروشگاه با 1500 کارمند داشته و فروشش نیز در حدود 2/44 میلیارد دلار بود.  ادامه مطلب ...

بروکراسی از دیدگاه جامعه‌شناسان

۱ 

می‌گویند آلمانِ بعد از جنگِ جهانی دوم را بروکراسی‌اش نجات داد و ایران اداری پس از مشروطه را هم همان بروکراسی به قهقرا می‌برد... 

۲ 

همیشه از دید مدیریتی به پدیده‌ی بروکراسی نگاهیده‌ایم(نگاهیده‌ایم٬ همان شکل متفرعنانه‌ی نگاه کرده‌ایم می‌باشد!). شاید برای‌تان جالب باشد یک‌بار این پدیده را از دیدگاه یک عالم جامعه‌شناس بخوانید. 

۳ 

  

(۳) یک درد دل است. می‌توانید نخوانیدش.  

بگویم خدا چه کارش کند کسی که علوم انسانی را این‌قدر تخصصی کرد و ما را به چنین رنجی واداشت که تکه‌وپاره بشویم و  گاهی حتا زبان هم‌دیگر را هم نفهمیم...   ادامه مطلب ...

هفت اصل کلیدی در تفکر استراتژیک

 هفت اصل کلیدی در تفکر استراتژیک

 

این روزها بازار برنامه‌ریزی استراتژیک در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها گرم است. اما مدیران و مشاوران برنامه‌ریز استراتژیک آن‌ها کمتر به این موضوع توجه دارند که پیش‌نیاز موفقیت در این زمینه، ایجاد "تفکر استراتژیک" در سازمان و به‌ویژه در میان مدیران کلیدی است. یک مشاور شرافتمند قبل از آن‌که برنامه‌ی استراتژیک به سازمان شما بدهد، مدیران شما را به تفکر استراتژیک تجهیز می‌کند. این نوع تفکر، جان و جوهره‌ی برنامه‌ریزی استراتژیک است.

مقاله‌ی زیبا و ژرفی که می‌خوانید، فصلی از کتاب "برنامه‌ریزی سناریویی" است که در سال 2003 به قلم دو تن از خبرگان برنامه‌ریزی استراتژیک نگاشته شده، و توسط مترجم به فارسی درآمده است.  ادامه مطلب ...

چگونه سرمایه‌گذاری کنیم؟

سخنرانی مارک اسکوزن؛ از مشهورترین مشاوران سرمایه گذاری 

 نکته‌های سانسور نشده و حیاتی که هر سرمایه‌گذاری باید بداند
عصر به خیر دوستان سرمایه‌گذار! امروز یک درخواست ویژه دارم. لطفا آن
را جدی بگیرید. من از حامیان این کنفرانس و همه حضار می‌خواهم که دستگاه‌های ضبط صوت خود را خاموش کنید تا بتوانید آزادانه و بی‌پرده راجع به چند مساله بسیار حساس صحبت کنیم.

امروز می‌خواهم چند توصیه بسیار بدی که این روزها مطرح می‌شود را افشا کنم و مهم‌تر از آن به شما هشدار دهم که از بعضی سرمایه‌گذاری‌های نامناسبی که در حال حاضر انجام آنها تشویق می‌شود، دوری کنید. همچنین می‌خواهم درباره چند فعالیت بسیار دردسرساز که دولت در حال انجام آنها است، به شما هشدار دهم. اما قصد این را ندارم که گفته‌هایم را تعدیل کنم، پس لطفا کسی صحبت‌های من را ضبط نکند!  ادامه مطلب ...

مفاهیم پایه ای

مدیریت دانش چیست ؟  

 

یکی از شاخه های فرعی اقتصاد دانش است؛ مدیریت دانش ، کاملاً یک مفهوم و روش جدید مدیریت را معرفی می کند.البته شاید این مفهوم برای بعضی از دوستان کاملا روشن باشد ولی از آنجا که برای یادگیری مفاهیم به روز و تخصصی مدیریت لازم به یادگیری مفاهیم پایه ای داریم اول به طرح این مفاهیم می پردازیم . 

 

 

 مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوخته‌های علمی (Knowledge management - KM) در دسترس قرار دادن نظام‌مند اطلاعات و اندوخته‌های علمی است، به گونه‌ای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی که نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و موثرتر انجام دهند. برنامه اجرایی مدیریت اندوخته‌های علمی بر این سه جزء اصلی بنا می‌شود:  ادامه مطلب ...

معرفی یک کارآفرین خارجی(کارل بنز)

 

 کارل بنز ( کارآفرینی که پدیده ی بنز را آفرید)

 

                       

 

 

کمتر کسی را سراغ داریم که با نام ماشین بنز آشنا نباشد و رویای داشتن آن را در سر نپروراند .
بنز اولین خودرویی است که با سوخت بنزینی به حرکت درآمد. خالقش پسری بود خلاق و بااستعداد که در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمد. پدرش تعمیرکار و مکانیک موتورهای اتومبیل بود و پسرش عاشق تحصیل و علم. کارل بنز علی‌رغم این که پدرش بسختی معاش زندگی‌اش را تامین می‌کرد، توانست به همت والدینش به تحصیل ادامه دهد و قدم در دانشگاه بگذارد . او توانست در دانشگاه در رشته پلی‌تکنیک فارغ‌التحصیل شود؛ البته در کنار درس به پدرش در تعمیر اتومبیل نیز کمک می‌کرد .

کارل اهل یکی از شهرهای آلمان به نام کارلسروهه بود. پس از پایان تحصیلاتش، اولین تجربه کاری‌اش طراحی ساخت یک کارخانه در شهر مانهایم بود، ولی دیری نپایید که کارش را از دست داد و وارد شرکتی ساختمانی در وین شد .   ادامه مطلب ...