انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

مفهوم فرانشیز

 

 تعریف لغوی فرانشیز 

فرانشیز نوعی از کسب و کار است که بر اساس آن به یک شرکت اختیار داده می شود که تولیدات و یا محصولات شرکت دیگر را را بفروشد و در قبال آن مبلغی دریافت کند که به این مبلغ، مبلغ فرانشیز می گویند.

 

مفهوم عملی فرانشیز  

فرانشیز یک شبکه ارتباطی بین کسب و کارهای مستقل کوچک می باشد که به هر یک از این کسب و کار های کوچک اجازه می دهد که تحت یک نام تجاری مشترک و یک هویت فعالیت کنند و همگی از یک متد موفق (که قبلا آزمایش شده) و بازاریابی مشترک استفاده کنند. در عمل فرانشیز دقیقا یک استراتژی کسب و کار است برای جذب و نگهداری مشتری! فرانشیز یک سیستم بازاریابی است که هدف آن ایجاد یک تصویر درباره محصولات و یا خدمات یک شرکت در ذهن مشتری می باشد، در حقیقت یک روش است برای تعریف محصولات و یا خدمات به طوری که نیاز های مشتری را ارضا کند.  

کسب و کارهای کوچکی که تحت شبکه ارتباطی فرانشیز با یکدیگر و مشترکا به فعالیت می پردازند را "کسب و کارهای تحت پوشش" نامیده و شرکتی را که وظیفه آن برقراری این شبکه و ارائه متدهای موفق از قبل آزمایش شده به کسب و کار های تحت پوشش می باشد، "هماهنگ کننده" نامیده می شوند.

از جمله معروفترین شرکتهایی که بصورت فرانشیز فعالیت می کنند فروشگاه های McDonald و UPS می باشند.

تاریخچه فرانشیز:

شروع شکل گیری فرانشیز به سال 1850 هم زمان با اختراع چرخ خیاطی توسط Isaac Singer بر می گردد. وی به منظور گسترش فروش چرخ خیاطی در نقاط مختلف و نیز آموزش مشتریان در مورد نحوه کار با این ماشین، شروع به اعطای لیسانس فروش و توزیع این محصول به کارآفرینان در نقاط مختلف کشور نمود.

در سال 1955، Ray Kroc زنجیره کوچکی از فرانشیز را در زمینه غذاهای آماده به راه انداخت که امروزه به عنوان یکی از موفق ترین نمونه های فرانشیز غذای آماده با نام McDonald شناخته شده است و در حال حاضر بیشترین سهم فرانشیز غذایی را در دنیا داراست.

امروزه فرانشیز به هزاران کارآفرین کمک می کند تا بدین وسیله کسب و کار خود را به راه  بیندازند.

 

مزایای فرانشیز:

1-      امنیت: برای کسب و کارهای تحت پوشش، فرانشیز نوعی کاهش ریسک و امنیت را به همراه دارد. شما آزادی ای را که به عنوان صاحب یک کسب و کار مستقل دارید، کنار می گذارید تا تبدیل به یک جزء از یک گروه شوید که به همراه یکدیگر یک کسب و کار را پیش می برید، و دیگر نیازی نیست که خودتان نگران روش های موثر برای کسب و کار خود باشید چرا که یک سیستم از قبل مطالعه شده و آزمایش شده از سوی هماهنگ کننده در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

2-      سیستم اثبات شده:  مواردی که یک هماهنگ کننده برای انجام کسب و کار تعیین می کندعبارتند از یک روش (سیستم عامل) برای انجام کسب و کار، یک نام تجاری که در نظر مشتری ارزش داشته باشد و یک پشتیبانی اولیه و پشتیبانی مستمر، که در نتیجه دیگر نیازی نیست که شرکت چرخ را مجددا اختراع کند تا بتواند از آن استفاده کند. بلکه از نتایج تحقیقات از قبل انجام شده ی هماهنگ کننده استفاده خواهید کرد.

3-      نتایج قابل پیش بینی: یک سیستم فرانشیز: الف)قدرت خرید گروهی برای از بین بردن هرینه های عملیاتی ب) پیشرفت سریع تر به علت برنامه ی بازاریابی از پیش آزمایش شده پ)نتایج قابل پیش بینی (وابسته به اینکه تا چه حد پای بند سیستم عامل بوده اید) را مژده می دهد.

4-      بازار یابی: وقتی کسب و کار شما از حالت مستقل خارج شد و به صورت جزئی از مجموعه بزرگتری در آمد هزینه های بازاریابی میان کسب و کارهای تحت پوشش تقسیم خواهد شد و همین تعدد شعبات، خود نوعی بازاریابی بوده و در نتیجه کسب و کار شما در ذهن مشتری جای خود را باز خواهد کرد.

5-      آموزش و پشتیبانی: بطور معمول، هماهنگ کننده ها در فرانشیز، فعالیتهای آموزشی و پشتیبانی از کسب و کارهای تحت پوشش فرانشیز را به عهده می گیرند.


[این مطلب توسط خانم حمیده رحمتی برای سایت انجمن علمی مدیریت ارسال شده است.]  


نظرات 3 + ارسال نظر
محبی چهارشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 11:47 ق.ظ

خیلی جالب بود.
تا حالا این اصطلاح را نشنیده بودم.
ممنان.

هستی یکشنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 10:49 ق.ظ

سلام
مطلب خوبی بود که تا به حال به گوشم نخورده بود
البته خوب توضیح نداده بودید که چگونه این شرکت ها دور هم جمع می شن و تحت نام تجاری خاص شروع به کار می کنند و این که این متدهای بازاریابی خاص رو چگونه بدست می آورند و خیلی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ممنون از مطلب خوبتون
با تشکر

رضا شنبه 21 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 05:55 ب.ظ

تشکر
ذکر منابع خیلی میتونه کمک کنه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد