مدیریت استعداد
امروزه بیش از هر زمان دیگری،ضرورت دارد تا سازمانها بتوانند از راه داراییهای نامشهود خود مانند: استعداد،رهبری، فرهنگ و به ویژه داشتن استراتژی یکپارچه خود را متمایز سازند.
مدیران،همه ساله، هفته ها و یا حتی ماهها زمان صرف تدوین استراتژی به منظور حفظ مزیت رقابتی سازمان خود می کنند. آنها از راه تدوین استراتژی می خواهند بدانند که :
• اول: چه اقداماتی باید انجام دهند که
سازمانشان سرآمد باشد؟
• دوم: چطور می توانند اقدامها و
عملکردشان را مورد سنجش قرار دهند؟
و در ادامهی مقالات در باب تئوری آشوب...
(این مقاله تقریباً همان قبلی است. منتها با اندکی تغییر و زبان بهتر به نظرم)
***
مقالهای از آقای مرتضا شیرودی:
***
در عصر صنعتی امروز، راهنماییهایی را که از علوم نیوتنی به مدیران میرسد، مبتنی بر نگرش به موفقیت سازمانی بر حسب و از دریچه حفظ ثبات سیستم است، به نحوی که اگر طبیعت یا بحران و یا هر عامل دیگری، سیستم را از حالت ثبات خارج کند، نقش رهبر ایجاد مجدد تعادل در سیستم است. با تلقی ثبات و پایداری به عنوان نشانه موفقیت سازمانی، نظم از بالا به پایین تحمیل و ساختارهای سازمانی به گونهای طراحی میشوند که از تصمیمگیرندگان رأس سازمان حمایت کنند، که نتیجه آن بروکراسی، سلسه مراتب و نظم سازمانی است. از این رو، جیمز گیلک در کتاب خود تحت عنوان «آشوب: ایجاد یک علم جدید» چشماندازهای جدیدی را از واقعیتهای فراروی، روشهای جدید، درک علت و معلول را جهت برقراری نظم و حل و فصل پیچیدگیهای (تئوری پیچیدگی) سازمان ارائه میکند، این تئوری که با تئوری آشوب در ارتباط است، بعدها توسط اندیشمندانی نظیر روگر لوین در کتابی تحت عنوان «پیچیدگی: زندگی در لبه نظم و آشوب» و میتچل والدروپ در کتابی به نام «پیچیدگی: علم نوظهور در لبهی نظم و آشوب» توسعه یافت. برخی از اندیشمندان معتقدند که این دو تئوری (تئوری آشوب و تئوری پیچیدگی) بخشی از آشوباند، برخی دیگر هم اعتقاد دارند که این هر دو هر کدام یک روی یک سکهاند، عدهای نیز، اعتقاد دارند که تفاوت قابل تمایزی بین این دو تئوری مشهود نیست. به هر روی، تئوری آشوب یا تئوری پیچیدگی سازمانی، زاییدهی تغییرات ایجاد شده در دانش بشری و تغییر ماهیت محیط کار و روابط آن است. ادامه مطلب ...
درباره زبان بدن چیزی می دانید ؟
یکی از مهم ترین خصوصیات انسان که او را نسبت به سایر موجودات برتری می دهد قدرت تکلم و سخن گفتن اوست. او می تواند با به کارگیری کلمات و جملات احساسات و نیات درونی اش را بیان کند و دیگران را از آن آگاه نماید. ادامه مطلب ...
۷ اصل مهم موفقیت بیل گیتس (Bill Gates) رئیس و مؤسس شرکت مایکروسافت
اصل اول:
در زندگی همه چیز عادلانه نیست، بهتر است با این حقیقت کنار بیایید.
اصل دوم:
دنیا برای عزت نفس شما اهمیتی قائل نیست. دراین دنیا از شما انتظار میرود که قبل از آنکه نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید کار مثبتی انجام دهید.
اصل سوم:
پس از فارغ التحصیل شدن از دبیرستان و استخدام شدن، کسی به شما رقم فوق العاده زیادی پرداخت نخواهد کرد به همین ترتیب
قبل از آنکه بتوانید به مقام معاون ارشد با خودرو مجهز و تلفن همراه برسید باید برای این مقام و مزایایش زحمت بکشید. ادامه مطلب ...
شاید تاحالا برای خیلی از ماها که هنوز دوران دانشجویی رو می گذرونیم پیش نیومده که بخوایم توی یه جای رسمی کار کنیم . اما به هر حال در آینده ای نه چندان دور ، هر کدوم از ما به عنوان فارغ التحصیلان دانشکده ی مدیریت دانشگاه بزرگ شهید بهشتی (ره) ،می خوایم که توی یه مرکز کار کنیم .اکثر قریب به اتفاق مراکز ، برای اینکه یک نفر رو برای کار بپذیریند اول یه مصاحبه با شخص متقاضی انجام می دهند تا تشخیص بدهند که آیا اون شخص می تونه برای سازمان یا شرکتشون مفید باشه یا نه ؟ ادامه مطلب ...
نگرش جامع
وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینْفِرُوا کَافَّةً ... ( توبه، 122)
پس از نزول آیات جهاد و توبیخ کسانی که به جنگ نرفته بودند، همه میخواستند رهسپار جبهه شوند که خداوند متذکر شد: سزاوار نیست همه مؤمنان به جهاد روند و امور دیگر را تعطیل نمایند.
101.در برنامهریزی و مدیریت، جامعنگر باشیم تا توجه به مسألهای سبب اخلال در مسایل دیگر نشود.
فازبندی
إِنَّ رَبَّکُمُ اللّهُ الَّذی خَلَقَ السَّماواتِ وَ اْلاَرْضَ فی سِتَّةِ أَیامٍ ... (یونس، 3)
پروردگار شما خدایی است که آسمانها و زمین را در شش روز آفرید.
102.اقدامات و برنامهها باید زمانبندی شده و مرحله به مرحله (تدریجی) انجام گردد، چنان که خداوند قادر و توانا در آفرینش آسمان و زمین چنین کرد.
ادامه مطلب ...
در هزاره ی جدید :
سازمان های یاددهنده به جای سازمان های یادگیرنده :
گفتیم که با شروع دهه ی 90 میلادی بحث سازمان های یادگیرنده مطرح شد ، ولی در هزاره ی جدید مشخص شد که صرفا یادگیرنده بودن و دانش آفرینی ، برای سازمان پیشرفت همه جانبه ای را فراهم نمی کند و چه بسا سازمان و افراد چنان غرق یادگیری و جمع آوری اطلاعات شوند که زمینه ی انتقال داده ها را که مهم ترین رویکرد یادگیری است ، فراموش کنند . این مقوله به مطرح شدن بحث سازمان های یاددهنده به جای سازمان های یادگیرنده انجامید . البته سازمان یادگیرنده و یاددهنده لازم و ملزوم هم اند اما در درجه اول سازمان باید یاددهنده باشد و اگر یاددهنده بود ، خود به خود یادگیرنده هم هست . مقاله زیر در شماره ی 149 مجله ی تدبیر ، با عنوان " از سازمان یادگیرنده تا سازمان یاددهنده " به چاپ رسیده است .
شما مى توانید در زندگى از عهده هر کارى برآیید. به شرط آنکه برایتان فرق نکند آن کار به چه کسى نسبت داده مى شود! (هری ترومن)
جبران خدمات
أَمْ لَهُمْ نَصیبٌ مِنَ الْمُلْکِ فَإِذًا لا یؤْتُونَ النّاسَ نَقیرًا (نساء، 53)
خداوند در بیان حالات یهودیان میفرماید: اگر حکومت در دستشان بود ذرهای از اموال و داراییها را به مردم نمیدادند و همه را برای خود برمیداشتند.
51.مدیر سازمان باید به فکر رفاه افراد سازمان و وضعیت معیشتی ایشان باشد. (یکی از وظایف مدیران، توجه به مشکلات معیشتی افراد است.)
اهلیت و صلاحیت
إِنَّ اللّهَ یأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا اْلاَماناتِ إِلی أَهْلِها ... (نساء، 58)
خداوند فرمان میدهد کهامانتها را به صاحبانشان بدهید.
در روایات متعدد منظور از امانت، رهبری و مدیریت جامعه معرفی شده است.
ادامه مطلب ...
شما به عنوان مدیر آینده چقدر از پس مدیریت اوقات خودتون بر می آیید؟؟؟
وقت کم میارید؟
برنامه ریزی بلد نیستید؟؟
به هیچ کاریتون نمیرسید؟؟؟
نمیفهمید چه شکلی شب میشه؟؟؟؟
اصلا ساعت ها تند میگذرن و شما به هیچ کدوم از برنامه هاتون نمیرسد؟؟؟؟؟
...
پس چه شکلی میخواید در آینده مدیر بشید؟!!!!!!!!!!
.
.
.
چاره ی کار شما در ادامه ی مطلب گفته شده!
در دنیای رقابتی امروز، مهمترین و ارزندهترین هدف هر سازمانی باید بهبود مستمر محصول باشد.
این تفکر مدیران که برای بهبود کیفیت باید مراحل بازرسی را افزایش داد، همیشه با مشکلاتی همراه بوده است.
مدیران با توجه به پیشرفت فزاینده علم و تکنولوژی باید امکانات لازم را برای فراگیری علوم جدید فراهم سازند.
از آنجا که نتایج آموزش مشهود نیست بسیاری از مدیران توجهی به آموزش کارکنان خود ندارند.
آموزش یک سرمایهگذاری پنهان است که نتایج آن در درازمدت مشخص میشود.
یک رهبر خوب با شناسایی استعدادها هر کس را در جای مناسب خود قرار میدهد.
برای افزایش فعالیت کارکنان باید ترس را از محیط کار از بین برد، چرا که با مغشوش شدن ذهن آنها، نوآوریها نیز از بین میرود.
چنانچه مدیران بتوانند عشق و علاقه را دربین کارکنان گسترش دهند دیگر نیازی به کنترل و نظارت مداوم آنها نیست. ادامه مطلب ...
با عرض پوزش از گلایهمندان طویل بودن مطالب٬ این مطلب-سریال- را یکهو یکهو میگذاریم....
***
شناخت تهدیدها
فَلَمّا أَحَسَّ عیسی مِنْهُمُ الْکُفْرَ قالَ مَنْ أَنْصاری إِلَی اللّهِ ... (آل عمران، 52)
هنگامی که عیسی احساس کرد اطرافیانش کفر میورزند، گفت: چه کسانی مرا در راه خدا یاری میکنند.
21.هوشیاری در شناخت افکار و عقاید و تهدیدها، یکی از شروط اساسی رهبری است.
22.شناخت نیروهای وفادار و سازماندهی و تمرکز آنان، برای اداره جامعه و ادامة حرکت ضروری است.
سوءاستفاده از مقام
ما کانَ لِبَشَرٍ أَنْ یؤْتِیهُ اللّهُ الْکِتابَ وَ الْحُکْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ یقُولَ لِلنّاسِ کُونُوا عِبادًا لی ... (آل عمران، 79)
هیچ انسانی که خداوند به او کتاب و حکمت و نبوت و حکومت داده است، حق ندارد به مردم بگوید: بندگان من باشید.
23.سوء استفاده از موقعیت و مسؤولیت، برای هیچ کس مجاز نیست و باید با آن به شدت برخورد نمود. ادامه مطلب ...
این دیدگاه که دوفکر بهتراز یک فکر کار می کند مورد قبول جامعه آمریکا وسیستم های قانونی بسیاری از کشورهاست دامنه این باور به آنجا کشیده شده است که امروزه بسیاری از تصمیمات (درسازمان ها )به وسیله گروه تیم ها وکمیته ها گرفته می شود نتیجه مطالعات وبررسی ها نشان که مدیران بیش از چهل درصد وقت خود را درجلسات می گذرانند بدون شک قسمت عمده ای ازاین وقت به تشخیص مسائل به تعیین راه حلهایی برای آن مسائل وانتخاب ابزارهایی برای اجرای راه حل ها صرف میشود.
مزایا و معایب تصمیم گیری
در بسیاری ازسازمان ها گروها تصمیم می گیرندولی آیا بدان معنی است که تصمیمات گروهی بر تصمیمات فردی برتری دارد ادامه مطلب ...
رویههای سازمانی
قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ ما أَلْفَینا عَلَیهِ آباءَنا أَ وَ لَوْکانَ آباؤُهُمْ لایعْقِلُونَ شَیئًا وَ لا یهْتَدُونَ (بقره، ۱۷۰)
هنگامی که به آنها گفته میشود: از راه خدا پیروی کنید، میگویند: ما از آن راهی که نیاکانمان پیروی کردند دست بر نمیداریم در حالی که ممکن است گذشتگانشان چیزی نمیفهمیدند و به خطا رفته باشند.
۱۱/رویههای سابق سازمانی ممکن است نادرست باشد، لذا پیروی از راه و روش و منش مدیران سابق اگر همراه با استدلال و تعقل نباشد، قابل پذیرش نیست.
تفویض مسؤولیت
لا تُکَلَّفُ نَفْسٌ إِلاّ وُسْعَها … (بقره، ۲۳۳)
همه بهاندازه توانشان مکلف هستند.
ادامه مطلب ...