انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

گزارش لحظه به لحظه از همایش کارآفرینی در بستر IT

دومین همایش کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی

زمان همایش : ۱۵ اردیبهشت ۹۳ – ساعت ۱۴ تا ۱۹



2:15 : مراسم با ۱۰ دقیقه تاخیر شروع میشه و توی همین ده دقیقه به غیر ازچند تا صندلی VIP، بقیه  سالن پر هست.

بعد از تلاوت قرآن و پخش سرود ملی، مجری برنامه به مهمانان خوش آمد میگه و بعد از توضیحی درباره ی موضوع این همایش، یعنی “کارآفرینی در بستر آی تی”، یک کلیپ چند دقیقه ای به عنوان خلاصه ای از همایش قبلی که توی همین سالن برگزار شده بود پخش میشه تا امروز بتونیم ادامه ی اون بحث رو تکمیل کنیم...  

 _____

۱۴:۲۹
یک معرفی کوتاه از آقای شاهین طبری، بنیان گذار و رئیس هیئت مدیره ی شرکت چارگون میشنویم و بعد از ایشون دعوت میشه که بیان روی استیج. آقای طبری خودش رو معرفی میکنه: چیزی حدود ۱۴ سال پیش شرکت چارگون رو شروع کردن که الان تقریبا یکی از شرکت های بزرگ محسوب میشه.

این آدرس سایتش هست: http://www.chargoon.com/

از تجربیات مثبتشون با ما در میون میذارن:

“۱۵ سال پیش حس میکردیم هیچ شرکتی نیست که ایده های خوب برنامه نویسی رو عملی کنن یا حتی ایده هامون رو جدی بگیرن، پس به فکر راه انداختن همچین شرکتی افتادن. به جای اینکه منتظر یک سرمایه گذار باشیم که ایده های ما رو به اجرا بذاره و به فراق بال برسیم، خودمون تصمیم گرفتیم سرمایه گذاران خودمون بشیم.

حداقل کاری که باید بتونید برای راه اندازی یک شرکت بزرگ انجام بدین، اینه که بتونید روابط خودتون رو خوب نگه دارید. خیلی از تیمها تا یه جایی پیش میرن و بعد به خاطر مشکلاتی که بین اعضای تیم بر سر مدیریت پیش میاد از هم میپاشن، نه به خاطر اینکه کار خوب پیش نمیره. هدفی که ما برای مدیریت این شرکت داشتیم “هم افزایی” بود. مثلا یکی از نکاتش این بود که اگه کسی وارد مجموعه مون میشد، هیچکس نمیتونست تشخیص بده مدیر کیه، کسی که بگه چرا زود یا دیر اومدی وجود نداشت. این یک نکته ی مهم برای راه اندازی یک تیم کوچک هست که نسبت به اعضای تیم به اندازه ی خودتون احساس مسئولیت بکنید.”

 

جمله ی خیلی خوب از آقای طبری: “لطفا جرات قبول کردن مسئولیت زندگی خودتون رو داشته باشین!”

 

آقای طبری همچنان درباره ی موفقیت تیمشون میگن:

” آیا داشتن یک تیم خوب برای موفقیت کافیه؟

بزرگترین مشکل جوانانی که ایده ی خوبی برای اجرا در زمینه ی آی تی دارن،اینه که ایده ی خوبی از بازاریابی ندارن. هرچقدر بتونین خلاء بزرگتری رو در بازار پیدا کنین، کاری که شروع میکنید موفق تر میشه. البته دبدن خلاء یک قسمت ماجرا هست، و قسمت دیگه اش اینه که مخاظب خودتون رو کاملا تعیین کرده و بشناسید. بعد باید محصولتون رو معرفی کنید. یکی دیگه از کارهای مهم تعریف خدمات هست. باید تمرکز خیلی زیادی بذارید روی اینکه خدمات خوبی به مشتری بذارین. مثلا در زمینه ی فعالیت چارگون، این شرکت حاضر شد نرم افزار های خودش رو بر حسب تقاضای مشتری تغییر بده. یعنی اگر قسمتی از برنامه با یکی از شرکت های مشتری سازگار نبود، انعطاف پذیر بودیم.

____

۱۵:۰۰

آقای طبری صحبت هاشون رو با این حرف تموم میکنن: “اگر دوست دارید یک کارآفرین موفق باشید، به مشکلاتی که توی زندگی روزمره میبینید دقت کنید. مثلا اگه کاری هست که انجامش پروسه ی طولانی چند ساعته داره و اعصابتون از واستادن توی صف های طولانی خورد میشه، این یک ایده ی خوب برای کارآفرینی به نظر میرسه. مهم اینه که کمبودها رو شناسایی کنید. شما چه گپی دور و برتون میبینید که قرار هست برای رفع اون کارآفرینی کنید؟”

 

همونطور که گاندی میگه: “همون تغییری باش که دوست داری در جهان ببینی!”

_____

۱۵:۱۰

آقای طبری خداحافظی میکنن. حالا مجری از خانم نازنین دانشور، بنیانگذار سایت تخفیفان دعوت میکنن تا روی استیج بیان.

_____

۱۵:۱۳

خانم نازنین دانشور صحبتهاشون رو با مطح کردن مشکلات کسانی که میخوان کارآفرینی کنن و باهاش روبرو هستن شروع میکنن:

“یکی از مشکلاتی که آدم هایی که درگیر کارآفرینی هستن  اینه که هیچوقت کاری رو شروع نمیکنن. به جای اینکه عمل کنن، همیشه دارن به ایده ها فقط فکر میکنن.

همه ی آدمهای موفق یک نقطه ی مشترک دارن: این آدم ها خود شکست هستن. یعنی برای انجام یک کار، چندین و چند بار شکست خوردن، برعکس ما که فکر میکنیم از همون اول باید موفق بشیم.

آدمها باید بدونن موفقیت یک فرآینده که باید انجام بشه. هیچکس با اولین کاری که شروع میکنه قرار نیست موفق بشه. شما خودتون تا به حال چند تا ایده داشتین که هیچوقت شروعشون نکردین؟

 

اینشتین میگه: “کسی که تو زنگی اش شکست نخورده، یعنی هیچ کاری تا به حال انجام نداده.”

____

۱۵:۲۵

خانم دانشور کمی از تجربیاتشون در رابطه با سایت هایی که راه اندازی کردن یعنی میدونک، تخفیفان و ترینان صحبت میکنن و از مشکلاتی که در رابطه با هرکدوم بهشون برخورد کردن.

در نهایت ایمیلشون رو برای مخاطبین در اختیار میذارن تا اگه سوالی وجود داشت ازشون بپرسیم: daneshvar@takhfifan.com

بعد هم خداحافظی میکنن.

____

۱۵:۳۳

آقای ابوالفضل علیخانی موسس و مدیر عامل شرکت آب سکون  روی استیج میان تا صحبت کنن.

____

۱۵:۳۵

آقای علیخانی از پروژه های مختلفی که انجام دادن حرف میزنن و اینکه بعضی با موفقیتی که توقع داشتن مواجه نشن.

توضیحات زیادی درباره ی SEO سایت و تبلیغاتشون میگن. از ۵ امین نتیجه سرچ در صفحه ی سوم گوگل، به اولین نتیجه ی سرچ در صفحه ی اول تبدیل شدن. از هرجای دنیا، با سرچ کلمه ی “آکواریوم” به فارسی، اولین نتیجه ی دیده شده ی فارسی، سایت آب سکون هست.

دارن بزرگترین آکواریوم دنیا رو توی گینس ثبت میکنن:)

جزو برندهایی هستن که تبلیغات خیلی زیادی برای کارهاشون انجام میدادن. مثلا در تیتراژ سریال پاورچین اسمشون آورده شده بود، در مطبوعات، و بعدتر در اینترنت…

نکته ی کلیدی برای کار در حوزه ی اینترنت: سعی و خظا و تجربه نمودن، کلید طلایی موفقیته! یک کاری رو شروع کنید و بعد کم کم اون رو اصلاح کنید. اصلاح کردن در فضای اینترنت خیییلی راحته!

___

۱۵:۵۰

صحبت های آقای علیخانی تموم میشه و خداحافظی میکنن.

آقای مجری درباره ی قرعه کشی ای که قراره در تایم دوم انجام بشه میگن و اعلام میکنن الان فرصت خوبی برای کسانی هست که دوست دارن سوال های خودشون رو از این کارآفرینان بپرسن.

___

۱۶:۰۰

شروع آنتراکت

همه از سالن خارج میشن. یک پذیرایی خوب و مختصر انجام میشه و به همه ی شرکت کننده ها در همایش یک بسته نرم افزار آنتی ویروس “ایمن” داده میشه.

___

۱۶:۱۸

همه دوباره به سالن برمیگردن.

یک کلیپ آموزشی با موضوع کارآفرینی جوانان پخش میشه. این کلیپ انگیزه ی خوبی میده برای اینکه جوانان بدونن به غیر از کارمند شدن و درس خوندن، جور دیگه ای هم میشه زندگی کرد و خوشحال بود!

___

۱۶:۲۸

از خانم آیت حسینی دعوت میشه که روی استیج بیان.

خانم حسینی بحث جذابی راجع به این شروع میکنن که چطوری با یک سرمایه گذار صحبت کنیم و سرمایه دارها چی میخوان؟ از اونجایی که شرکت خانم حسینی تا به حال چندین میلیارد پروژه رو سرمایه گذاری کردن، احتمالا نکات خیلی خوب و به درد بخوری میتونن در اختیارتون بذارن.

سرمایه گذاران دنبال یک بازار بالقوه با سرعت رشد بالا هستن و به دنبال مزیت رقابتی پایدار میگردن. تیم قوی یک پیزی هست که سرمایه داران رو به خودش جذب میکنه. تیم قویم یعنی تیمی که هم پایا باشه هم پویا. یعنی هم هم بستگی و اتحاد وجود داشته باشه، هم قدرت کار و عملکرد خوب! بهتره تیم شما مکمل های خوبی داشته باشین و از شخصیت های مختلف در کنار هم داشته باشین: یک نفر که هنرمند باشه، یک نفر که جسور باشه، جستجوگر و…

 

سوالهایی که برای پیدا کردن سرمایه گذار بهتره از خودتون بپرسین: آیا مدل خاصی برای بیزنس خودتون دارین؟ اگر کسی از روی کارتون کپی کرد چقدر طول میکشه که بهتون برسه؟ هزینه هاتون چقدر شفاف سازی شده؟

 

برای ارتباط برقرار کردن با یک سرمایه گذار، داستان شکل گیری تیمتون رو براشون تعریف کنید. سرمایه گذارها ایده های خیییلی زیادی دارن، شما باید بتونید اونها رو به وجد بیارن. توی جلسه ای که با اونها دارید، موبایلتون رو خاموش کنید و همه ی حواستون رو به اونها بدین.

زمانی که شما برای ارائه خودتون به یک سرمایه گذار دارین نهایتا ۲۰ دقیقه است که مهمترین بخش اون ۱۰ ثانیه اول هست. سعی کنید بهترین برخورد و صحبت رو در ۱۰ ثانیه اول داشته باشین، چون اون ۱۰ ثانیه تعیین کننده ی سرنوشت شما با اون سرمایه گذاره!

____

۱۶:۴۷

خانم حسینی همچنان درباره ی نکاتی که در برخورد با سرمایه گذاران باید رعایت کنیم توضیح میدن:

دو تا چیز رو به سرمایه گذارتون نگین: ۱)فرضیات بدبینانه ۲)بدون رقیب بودن

فرضیات بدبینانه رو نگین، حتی اگه توی ذهنتون نگران هستین. اگر میگید، حالت خوشبینانه، حالت معمولی، و حالت بدبینانه رو مطرح کنید.

اگر ادعا کنید هیچ رقیبی برای کاری که شما میخواید انجام بدین وجود نداره، کسی حرفتون رو باور نمیکنه و این نشون میده شما به خوبی درباره ی بازار رقابت کاری که میخواین انجام بدین تحقیقات نکردین، یا اینکه کاری که میخواین انجام بدین اونقدرها موفقیت آمیز نیست که کسی بخواد انجام بده.

____

۱۶:۵۲

خانم حسینی حرفهاشون تموم میشه و خداحافظی میکنن. سایت خانم حسینی که از ایده های خلاقانه حمایت میکنه این هست: http://www.shenasaco.com/

آقای مجری از برگزار کننده های این همایش تشکر میکنن و بعد از آقای عطا خلیلی ، مدیرعامل شرکت پویا سافت و از موسسین سایت پرشین بلاگ دعوت میکنن تا روی استیج بیان.

___

۱۶:۵۸

آقای خلیلی شروع به صحبت راجع به پرشین بلاگ، سرویسی که بتونه محتوای استاندارد به زبان فارسی تولید کنه. چون تا اون زمان فقط سایت های وبلاگ به زبان عربی وجود داشت. پرشین بلاگ در حدی بزرگ شد که بین افراد تیم اختلاف ایجاد شد چون دیگه همه به فکر پول درآوردن ازش بودن. به همین خاطر امروز دیگه هیچ کدوم از موسسین این سایت توی پرشین بلاگ نیستن و همه سهم هاشون رو فرختن.

چیزی که از پرشین بلاگ یاد میگیریم اینه که اگه سرویسی حتی در حد معمولی و سرگرمی راه اندازی میکنیم، از همون اول به این فکر کنید که چطور قرار هست ازش پول دربیاریم. قبل از اینکه یک کار مجازی رو راه بندازین، از قوانینی که در قانون اساسی در این زمینه وجود داره مطلع بشید، و مطالعات کافی رو انجام بدین.

___

۱۷:۱۱

آقای خلیلی کمی درباره ی سایت ایرانیکو توضیح میدن. سرمایه ی اولیه ی این سایت که ۶۲ میلیون تومان بوده، بعد از ۱۸ ماه برمیگرده.

انتخاب شریک خیلی مهمه. گردهمایی چند نفر که عین هم هستن زیاد جالب نیست. بهتره با آدم هایی که نقطه ضعف هاتون رو میبینن و ایده های متفاوتی میدن کار کنید.

___

۱۷:۲۵

صحبت های آقای خلیلی تموم شده و آقای مجری در حال جمع بندی همایش امروز هست.

حالا وقت پرسش و پاسخ هست و کارآفرینان موفق به سوالهای حضار جواب میدن.

 

نکات خوبی که ما تونستیم از این پرسش و پاسخ کوتاه براتون دربیاریم:

  • “لحظه ای که یکی از اعضای تیم حس کنه یک ساعت کاری که میکنه، از یک ساعت کاری که شریکش انجام میده با ارزش تره، اونجا شروع اختلاف و خطر برای همبستگی تیم هست” – آقای طبری
  • “نگران دزدیده شدن ایده هاتون توسط سرمایه گذاران نباشین. حقیقت اینه که ایده ی شما به تنهایی ارزش زیادی نداره و اگر شما الان عملی اش نکنین، یک نفر دیگه دو ماه بعد همون ایده رو عملی خواهد کرد. ایده ی خالی شما بدون کار به هیچ درد سرمایه گذاری نمیخوره.” – خانم حسینی
  • “در طول کار کردنتون به فکر راه اندازی یک شرکت بزرگ باشین. عضو کوچکی از یک شرکت بزرگ بودن بهتر از عضو بزرگی از یک شرکت کوچک بودنه!” – آقای خلیلی
  • “دو اصطلاح در دنیای بازاریابی هست به نام دریای سرخ و دریای آبی. دریای سرخ دریایی هست که پر از کوسه های گرسنه است، و خونیه و دیگه ماهی ای برای خوردن نمونده. دریای آبی اما یک دریای آرومه که توش یک عالمه ماهی برای گرفتن وجود داره. بهتره شما هم به دنبال ماری باشین که بازاری که براش وجود داره یک دریای آبیه. درواقع به دنبال ایده هایی باشین که تا به حال کمتر دیده شدن.” – آقای طبری

 

توصیه ی نهایی؟

آقای خلیلی: “ریسک پذیر باشید. اگر قرار نیست خطر پذیر باشید، بهتره به زندگی کارمندی فکر کنید.”

آقای طبری: “به بازاریابی ایده تون خیلی فکر کنید. توی هر کاری، یک نفر با فکر خوبی بیزنس و بازاریابی باید باشه.”

خانم دانشور:“به مخاطبین و مشتری هایی که هدف گرفتین صحبت کنید و نیازهاشون رو بدونین. شما برای دل خودتون یک کاری رو راه نمیندازین، باید ببینید نیاز مشتری هاتون چی هست.”

خانم حسینی: “شخصیت هایی میتونن در کارآفرینی موفق باشن که دنبال کارهای بزرگ و جستجوگر باشن. این دو خصلت رو در خودتون تقویت کنید.”

 

___

6:05

از مهمانان تقدیر میشه و مراسم قرعه کشی انجام میشه.

___

۶:۱۰

مراسم دیگه تموم شده، همه سالن رو ترک میکنن.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد