انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

موفقیت شرکت خودروساز ژاپنی ؛ چرا و چگونه ؟ ؟

چه چیزی هوندا را در تنگنا قرار می دهد ؟ 

  

 

 

"تاکانوبوایتو" مدیر عامل جدید شرکت خودروسازی هوندا عادت دارد با بودجه ای مشخص به کار بپردازد. او مدت‌ها با موتور سیکلت" هونداباجا " 250 سی سی خود سر کار حاضر می شد؛ بی آنکه حتی بخواهد با استفاده از یک سیویک یا آکورد، رفت و آمد خود را رحت تر کند. اکنون هم با این که "ایتو" بر کرسی مدیر عاملی شرکت هوندا تکیه زده است، همچنان پشت یک میز ساده‌ی چوبی و در کنار یک دوجین از دیگر مسولان اجرایی شرکت کار می‌کند.  

بسیاری از جلسات مدیران نیز در همین اتاق و دور یک میز گرد کوچک و روی چهار چهارپایه برگزار می شود . 

 

  

 

تاکانبو ایتو مدیر شرکت هوندا در حال نمایش دوچرخه تک نفره این شرکت 

این صرفه جویی ها به آیتو –و به هوندا – کمک کرده تا با موفقیت ، دوران رکود اقتصادی را پشت سر بگذارند . در سال مالی گذشته که در ماه مارس به پایان رسید ف هوندا 5/1 میلیارد دلار سود کرد ، آن هم در حالی که تویوتاموتور 9/4 میلیارد و نیسان 6/2 میلیارد ضرر دادند . امسال هم به نظر می رسد که سود هوندا بالغ بر 600 میلیون دلار باشد ، در صورتی که پیش بینی می شود .تویوتا 5 میلیارد و نیسان حدود 2 میلیارد ضرر بدهند . ایتو می گوید : فروش همچنان سیر نزولی را طی می کند ، ولی شاید ما در مقایسه با دیگران ، کمتر از کسادی بازار آسیب دیده ایم .

وضعیت خوب هوندا مدیون ترکیب صحیح محصولات این شرکت با در نظر گرفتن شرایط زمانی است . هوندا با ارائه ی مجموعه ی خودروهای گازسوز خود به رانندگان آمریکایی که از خودروهای پر مصرف خسته شده اند و به خودروهای کوچکتر روی آورده اند ، توانسته سود خوبی به دست آورد . در ضمن هوندا شرکت شماره یک موتور سیکلت سازی دنیا نیز می باشد و ظاهرا امسال هوندا نیمی از سود خالص خود را از فروش موتورسیکلت به کشور های در حال توسعه به دست آورد .

پیک آپ های نه چندان بزرگ :

به عقیده ی صاحب نظران ، یکی دیگر از دلایل موفقیت هوندا ، نگاه ویژه ی آن است . شعار همیشگی هوندا ، " تفکر سریع ، سرمایه گذاری محتاطانه و ارزیابی مداوم توانایی های شرکت " بوده و می باشد . یکی از تحلیلگران UBS  در توکیو می گوید: "رمز موفقیت هوندا در این است که همیشه مایل اند حقیقت دردناک را بشنوند . "

کاهش تعداد خودروهای بزرگ هوندا در سال های اخیر تصدفی نیست . در آغاز این دهه ، هیئت رئیسه هوندا تصمیم گرفت که خلاف عرف رفتار کند و در پی تولید خودروهای سواری بزرگ نباشد . در عوض ، هوندا از رهی سود خود را افزایش داد که درآن بهترین بود ؛ یعنی تولید خودروهای کوچک و متوسط. زمانی که خودروهای سواری بزرگ نوعا پول سازتر بودند ، هوندا با تمرکز بر تولید انبوه چهار مدل اصلی خودرو ، یعنی سدان فیت ، آکورد ، سیویک و CR-V  به سود رسید . در سراسر جهان ، سالانه بیش از 500 هزار دستگاه از هرکدام از این خودروها فروخته شده است  که روی هم سه چهارم کل فروش این شرکت را تشکیل می دهد . از دیگر نکات بارز و متمایز هوندا ، نبود نسبی سلسله مراتب در این شرکت است که با چشم پوشی از تجملات ، تنها به موفقیت کل مجموعه به عنوان پیکری واحد می اندیشد . بیشتر مدیران رده بالای هوندا ، مانند ایتو ، مهندس هستند و بیشتر تمایل دارند در مورد فناوری ها صحبت کنند تا اینکه در خصوص مسائل مالی به چانه زنی بپردازند .

اندروفیلیپس ، از شرکت کی بی سی سکیوریتی ، در توکیو می گوید : " راز موفقیت هوندا ، مصلحت گرایی است . این بینش یکی از دلایلی است که باعث شده این شرکت هیچ گاه ضرر مالی ندهد . اگرچه ایتو تصدیق می کند که هوندا به نسبت ذیگر رقبایش با سرعت کمتری گرفتار رکود اقتصاد جهانی شده است ، اما تاکید دارد که نخستین و مهم ترین دلیل این امر ، عملکرد خوب شرکتش در تعدیل هزینه ها  بوده است . او می گوید : "زمانی که می خواستیم بررسی کنیم که چه باید کرد ، روند تصمیم گیری با سرعت پیش می رفت . "

حالا ایتو باید شرکت را از دوران فروش های ناامید کننده به سلامت عبور دهد و برای رونق دوباره آماده کند . یکی از  بزرگترین موانع ، افزایش ارزش  " ین " است . جایگاه کنونی ین در مقایسه با بهای دلار ، صادرات سودآور را برای ژاپن دشوار ساخته است ؛ هرچند باز هم هوندا به نسبت رقبای خود نیسان و تویوتا از این قضیه آسیب کمتری دیده است ، چرا که 80 درصد از خودروهایی را که این شرکت در آمریکا می فروشد ، در کارخانه های هوندا در ایالات متحده ساخته می شوند .

برخی منتقدان از این گله دارند که هوندا با صرفه جویی هایش ، مدل های مطرحی مانند " رودستر S2000  " را کنار گذاشته است . " CR-Z " ، خودروی هیبریدی جدیدی که قرار است به بازار عرضه شود ، می تواند باعث خوشنودی دوستداران محصولات این شرکت شود  ، اما ایتو می گوید حاضر نیست بر شمار خودروهای پر سر و صدا ، خودروی جدیدی اضافه کند و تنها محصولاتی را تولید خواهد کرد که دوستدار محیط زیست باشند . او می افزاید : " ما می خواهیم خودروهایی را در دسترس خریدارا ن قرار دهیم که از راندنشان لذت ببرند و به هیچ وجه قصد تولید خودروهای پرمصرف را هم نداریم . "   

 

نقل از مجله ی اندیشه گستر

نظرات 2 + ارسال نظر
مریم پنج‌شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 07:28 ب.ظ

خیلی جالب بود . اصلا در مورد هوندا نمی دونستم . دستت درد نکنه ... بازم از این مطلب های باحال بذارین ..

حسین سه‌شنبه 30 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 12:37 ب.ظ http://iemehrizi.blogfa.com

سلام
تبادل لینک.؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد