انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

مفاهیم زیرساختی مدیریت

 

           

مدیریت پروژه یعنی چه ؟ 

 

مدیریت پروژه از آن اسم‌هایی است که ظاهرا خودش  کاملا معنی خودش را بیان می‌کند. اما اگر از جنبه‌ی  ظاهری اسم بگذریم و بخواهیم از نظر علمی آن را  تعریف کنیم می توانیم بگوییم: "مدیریت پروژه، مدیریت  تمام مقوله هایی است که در رسیدن به اهداف پروژه مطابق زمان، هزینه، کیفیت، تکنیک و دیگر معیارهای عملکردی تعیین شده موثر هستند." نکته ی دیگری که در مدیریت پروژه مهم است روش انجام این کار مهم و یا به قولی خوب از آب در آوردن آن پروژه ایست که به دست من و شما (مدیران برجسته ی آینده ی ایران عزیز ) می سپارند. در کتاب " اصول دانش مدیریت پروژه" تدوین  انجمن مدیریت پروژه ی انگلستان کارهای لازم برای مدیریت کارآمد بر پروژه ها را این طور ذکر کرده است:

    تعریف مشخصات کاری پروژه که معمولا شامل مدت زمان ، میزان هزینه و پارامترهای مختلف کیفی و فنی اجرایی می باشد.  

·  

·       تهیه یک  (plan)برای دستیابی به موارد فوق الذکر و سپس اجرای آن و همچنین اطمینان از اینکه پیشرفت پروژه در جهت رسیدن به اهداف آن می با شد.

·       استفاده مناسب از ابزار ها و تکنیک های مدیریت پروژه به منظور برنامه ریزی کردن ، مانیتور کردن (کنترل همراه با گزارش دهی لحظه به لحظه) و نگهداری پیشرفت پروژه در مسیر رسیدن به اهداف آن می‌باشد.

·       به کارگیری افرادی که در مدیریت پروژه مهارت دارند که معمولا شامل مدیر پروژه نیز می‌شود. (مدیر پروژه شخصی است که مسول ارائه ی تغییرات و پاسخگوی تکمیل موفقیت آمیز پروژه می باشد.)

مدیریت پروژه می بایست در سر تا سر چرخه ی حیات پروژه ، از اولین مرحله که فاز برداشت  (concept)  است تا آخرین مراحل که بهره برداری و نگهداری (maintenance) می باشد به کار گزفته شود.

در حالت ایده آل ، پروژه می باید توسط مدیر پروژه مدیریت شود ولی در بعضی مواقع احتمال موفقیت پروژه در حالتی که کمیته ای جهت بررسی تکمیل رضایت بخش پروژه تعیین شود بیشتر خواهد بود و نوعا پروژه ها دارای چندین متخصص مدیریت پروژه می باشند که کار مدیریت پروژه در بین آنها تقسیم می شود.

 

در پست های بعدی در مورد ابعاد دیگر مدیریت پروژه توضیح خواهم داد.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
فهیمه شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 05:45 ب.ظ

مطلب مختصر و مفیدی بود . ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد