انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

معرفی کتاب: هنر رزم

بالاخره برگشتم به وب‌لاگ و امیدوارم این دفعه بتوانم بنویسم... 

الغرض٬ در این یادداشت می‌خواهم یک کتاب برای‌تان معرفی کنم:

هنر رزم 

اشتباه نکنید! این کتاب آموزش ورزش‌های رزمی و... نیست. 

این کتاب را چند هزار سال پیش یک بابایی به اسم سون جو نوشته است. سون جو از استراتژیست‌ها و حکمای چین باستان بوده است. در سایت ناشر کتاب٬ در باره‌اش چنین گفته‌اند: 

شیوه‌ی رزم در هر فرهنگی، نمایانگرِ نوعِ نگرش آن مردم به «دشواری‌ها» است. از نگاه سون جو، فیلسوفِ بزرگِ چینِ باستان، رزم مقوله‌ای فراتر از درگیری با سلاح‌هاست؛ تمام فلسفه‌ی سون جو در کتاب هنر رزم، بحث در این است که چگونه می‌توان قبل از آنکه نخستین تیغ را از نیام کشید در جنگ پیروز شد. هنر رزم اثری اصیل در باب فلسفه‌ی رهبریِ موفق است که به‌طرز عجیبی همان‌قدر که در میدان‌های جنگ مؤثر بوده، با دنیای تجارتِ امروز تطابق دارد و مفید است.

فضیلت برتر، جنگیدن و پیروزی در تمامی نبردها نیست.  
فضیلت برتر، در هم شکستن مقاومت دشمن بی‌توسل به جنگ است.
شیوه‌ی رزم در هر فرهنگی، نمایانگر نوع نگرش آن مردم به «دشواری‌ها» است. از نگاه سون جو، استراتژیست جنگی بزرگ چین باستان ، رزم مقوله‌ای فراتر از درگیری با سلاح‌هاست؛ تمام فلسفه‌ی سون جو در کتاب هنر رزم، بحث در این است که چگونه می‌توان قبل از آنکه نخستین تیغ را از نیام کشید در جنگ پیروز شد.
هنر رزم اثری اصیل در باب فلسفه‌ی رهبری موفق است که به طرز عجیبی همان قدر که در میدان های جنگ مؤثر بوده، با دنیای تجارت امروز تطابق دارد و مفید است. مقصود اولیه‌ی نگارش این کتاب که در اصل متنی برای دستیابی به پیروزی در عرصه‌های نبرد بوده، از یادها رفته و هم اکنون کتابی است برای رویارویی با مشکلات تجاری که در نوع خود عرصه‌ی نبرد محسوب می‌شوند.
• کتاب اجباری برای مطالعه‌ی بسیاری از رؤسای کمپانی‌های ژاپنی
• کتاب لازم و حتمی در آموزشگاه‌های معتبر و پیشرو تجارت در امریکا و اروپا
• کتابی که در اکثر کشورهای آسیایی، بخشی از امتحان ورودی نظامیان است
• کتابی که بسیاری از افسران ویت کنگ در طی جنگ ویتنام، بخش‌های زیادی از آن را از حفظ می‌خواندند
• کتاب پیشنهادی دپارتمان ارتش امریکا به کالج‌های آموزش نظامی
• کتاب فهرست شده در «برنامه‌ی مطالعه‌ی حرفه‌ای» نیروی دریایی امریکا

سون جو این کتاب شگفت‌انگیز را بیش از دو هزار و پانصد سال پیش در چین نوشت. شروع کتاب چنین است: «هنر رزم برای کشور اهمیت حیاتی دارد. مسئله‌ی مرگ و زندگی است. راهی است بر وادی ایمن یا نابودی پس در هیچ شرایطی نباید آن را نادیده گرفت.» و چنین نتیجه می‌گیرد: «از این روی تنها فرمانروای روشن بین و سردار خردمند است که از هوشمندترین افراد سپاه برای جاسوسی استفاده می‌کند و به همین دلیل به نتایج بزرگ دست می‌یابد. جاسوسان مهم‌ترین عنصر جنگند، چرا که قابلیت حرکت سپاه به آن‌ها بسته است.»
عقاید
سون جو در این کتاب می تواند راه‌گشایی برای نیل به پیروزی در انواع درگیری‌های روزمره‌ی کاری، تجاری، مباحثات هیئت مدیره‌ای و نبرد روزمره‌ای باشد که همه‌ی ما از سر می‌گذرانیم. این‌ها جمله اشکالی از جنگ است و با قواعد مشابهی رخ می‌دهند: قواعد سون جو

همیشه به خاطر داشته باشید که از زمان‌های بسیار دور تأکید شده است که: «مقصود راستین جنگ، صلح است.» 

جیمز کلاول 

*** 

مشخصات کتاب هم:  

هنر رزم/ سون جو/ نادر سعیدی/۱۳۸۸/قطع رقعی/چاپ اول/نشر کاروان/ و مسئله‌ی اصلی: ۳۸۰۰ تومان! 

نکته: این کتاب را نشر فرا هم چاپ کرده٬ ولی انصافاً ترجمه‌ی مزخرفی کرده و اینکه نشر کاروان در یک قالب فانتزی و زیباتری کتاب را ارائه کرده.

نظرات 1 + ارسال نظر
یک حسابدار!!! پنج‌شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 08:26 ب.ظ

مرسی محبییییییییییییییی

چه‌قدر غلیظ!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد