انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

گزارش نشست دانشجویان رشته مدیریت مالی با آقای دکتر بدری

در این نشست که روز دوشنبه 2/9/1388 ساعت 14:30 در کلاس 301 دانشکده و به هماهنگی انجمن علمی مدیریت انجام شد، آقای دکتر بدری به سؤالات دانشجویان در ارتباط با رشته مدیریت مالی پاسخ داد. این نشست با هدف آشنایی دانشجویان ورودی جدید با رشته مدیریت مالی برگزار شد و دانشجویان در این نشست به پرسش و پاسخ با مدیر گروه مدیریت مالی دانشکده پرداختند.

  

در ابتدای جلسه آقای دکتر بدری در مورد فعالیت‌های انجمن علمی مدیریت از قبیل کلاس‌های کارگروه ترجمه و سایر کلاس‌های تقویتی و آشنایی با نرم‌افزارهای مالی توضیحاتی داد و از دانشجویان خواست برای اینکه این انجمن دوام و قوام داشته باشد و بتواند به فعالیت‌های خود ادامه دهد، با آن همکاری کنند.

در زیر به اختصار شرحی از سخنان ایشان در این جلسه ذکر می‌شود.

اعم از اینکه از روی اتفاق و تصادف به این رشته راه یافته اید و یا با تحقیق و راهنمایی دیگران این رشته را انتخاب کرده اید، شما در رشته‌ای گام نهاده‌اید که نه تنها در این دانشکده بلکه در تمامی دانشکده‌های مدیریت کشور، یکی از بهترین رشته‌هاست.

رشته مدیریت مالی در مقطع کارشناسی رشته‌ای جدید و نوپاست و تعداد فارغ‌التحصیلان بسیار کمی دارد. در مجموع سه دانشگاه در مقطع کارشناسی در رشته مدیریت مالی دانشجو می‌پذیرند و می‌توان فهمید عرضه و تقاضا برای این رشته اصلاً متناسب نیست. پس دانشجویان این رشته جزء نخستین فارغ‌التحصیلان به حساب می‌آیند و آینده خوبی هم در ادامه تحصیل و هم از لحاظ شغلی خواهند داشت.

امروزه دیگر تنها با یک مدرک لیسانس نمی‌توان شغلی را بدست آورد، بلکه باید مدرک شما پشتوانه ای داشته باشد و آن دانش کافیست.

پس موفقیت در این رشته مستلزم خوب درس خواندن است تا بتوان در این بازار مهیا شغلی بدست آورد.

حوزه کار فارغ التحصیلان مدیریت مالی تنها در بازار بورس نیست. دو شاخه مجزا در مدیریت مالی وجود دارد:

1.       Corporate Finance: به معنی مدیریت مالی شرکتی یا بنگاهی که به هیچ وجه ارتباطی با بازار سرمایه ندارد. شرکت‌ها متخصص مالی نیاز دارند تا بتواند برنامه ریزی مالی انجام دهد. به دلیل اینکه تا به امروز تعداد فارغ التحصیلان رشته مالی کم بوده است، در این زمینه از از فارغ التحصیلان رشته حسابداری استفاده شده است.

2.       Capital Market: به معنی بازار سرمایه و بعد وسیعی دارد. از بازار بورس تا بانک‌ها، تا شرکت‌های سرمایه گذاری و شرکت‌های کارگزاری و مؤسسات مالی و بیمه را در بر می‌‌گیرد. به هر میزان که بورس ما پیشرفت کند، زمینه شغلی این رشته هم گسترش می‌یابد.

بنابراین با توجه به این دو حوزه مجزا، فارغ التحصیلان رشته مدیریت مالی می‌توانند در یکی از این دو به فعالیت بپردازند.

باید توجه داشت که رشته مدیریت مالی چه از لحاظ ادامه تحصیل و چه از لحاظ بازار کار جزء 5 رشته اول کشور به حساب می‌آید.

کارآموزی در رشته مدیریت مالی در نظر گرفته نشده است. اما در دوره لیسانس دانشجویان می‌توانند خود به صورت نیمه وقت در برخی شرکت‌ها مشغول به کار شوند. که درصورت تمایل دانشجویان، در جلسه‌ای دیگر درباره این موضوع توضیح داده خواهد شد. بهترین دوره برای شروع کار، در دوران کارشناسی ارشد است.

در دوره کارشناسی مهمترین کار دانشجویان، تقویت پایه دانش مالی‌شان است. دانشجویانی که به صورت پایه ای دانش مالی‌شان ضعیف است، هم درمورد ادامه تحصیل و هم در بازار کار با مشکلات روبرو خواهند شد.

همچنین دانشجویان نباید نگران سابقه کاری باشند. چرا که رویکرد برخی شرکت‌ها این‌گونه تغییر پیدا کرده که افراد را به صورت آزمایشی و برای دوره کوتاهی استخدام می‌کنند. درصورتی که فرد متقاضی پشتوانه علمی قوی‌ای داشته باشد، قطعاً شغل مورد نظرش را بدست‌ می‌آورد.

عمده مطالبی که دانشجویان این رشته باید به خوبی در مورد آن اطلاع داشته باشند عبارت است از: حسابداری، مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری.

و دروس کمکی عبارتند از: اقتصاد، ریاضی، آمار، زبان و کامپیوتر.

درمورد دروس حسابداری، تسلط بر دروس اصول حسابداری 1 و 2 و حسابداری صنعتی برای دانشجویان رشته مدیریت مالی کافیست.

دانشجویان باید متوجه فرق میان دانشگاه و مدرسه باشند و با مطالعه و پرسشگری، بر بار علمی خود بیافزایند.

با توجه به تغییر منابع کنکور کارشناسی ارشد برای رشته مدیریت مالی، دانشجویان رشته مدیریت مالی بیشترین شانس را برای قبولی در کنکور کارشناسی ارشد یافته اند و شانس دانشجویان رشته حسابداری و سایر گرایش‌های مدیریت به میزان کمتریست.

گروه مدیریت مالی، در هر ترم براساس برنامه پیشنهادی ارائه شده، واحدهای درسی را ارائه می‌کند و درصورتی که دانشجویان براساس آن برنامه انتخاب واحد نمایند، مشکلی برای انتخاب واحدهای درسی خود نخواهند داشت.

در ترم جاری، درس آمار2 برای دانشجویان مدیریت مالی به صورت مجزا ارائه شد تا این درس به صورت کاربردی به دانشجویان این رشته ارائه گردد.

دانشجویان باید دروس زبان و کامپیوتر خود را تقویت کنند. و نرم افزار Excel را به صورت کاربردی آموزش ببینند.

در پاسخ به سؤالی در مورد درس اقتصاد سنجی مالی پاسخ داده شد که اقتصاد سنجی در واقع کاربرد تکنیکال آمار در فاینانس است و در ترم جاری سعی شده منبع مناسبی به دانشجویان جهت مطالعه ارائه گردد.

در پایان نیز، آقای دکتر بدری با بیان این موضوع که دانشجویان ورودی سال‌های 87 و 88 از کم مشکل ترین دانشجویان در زمینه انتخاب واحد و اساتید خواهند بود، ابراز امیدواری کرد آینده روشنی در انتظار فارغ التحصیلان این رشته خواهد بود.

 

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
yashar پنج‌شنبه 5 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 09:16 ب.ظ http://bit.ly/67w8Iq

سلام . من هر روز به وبلاگت سر میزنم . واقعا دست طلا ، به منم یه سری بزن خوشحال میشم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد