انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

کارآفرینی و کارآفرین شدن

((کارآفرینی))

 

 

در کتاب‌های کارآفرینی، کارآفرین بودن به معنای در هم آمیختن ویژگی‌های شخصی، ابزار مالی و منابع موجود در محیط کاراست.  

دانشمندان علوم از انسانی معتقدند بسیاری از ویژگی‌های شخصی را می‌توان پرورش داد و به کمک آن در کسب‌وکار به موفقیت دست یافت.  

کارآفرین بودن یعنی،‌ توانا بودن در کشف و ارزیابی فرصت‌ها، جمع‌آوری منابع لازم و عمل کردن به گونه‌ای که از فرصت بهره‌برداری شود.   ادامه مطلب ...

رموز موفقیت یک کارآفرین خارجی(ری کراک در مک دونالد)

         مک دونالد ، نمونه کامل کنترل 

 

 


چند شرکت محدود تجاری می توانند در جهان امروز ،همانند مک دونالد، از رشد باثبات برخوردار باشند؟ 
 مک دونالد ابتدا با محصول ساده یعنی همبرگر شروع و تنوع آن را با گذشت زمان زیاد کرده است .

 

Image
 
 
 
 
 
 
 
 
 

تاریخچه  ادامه مطلب ...

۱۴ اشتباه مهلک مدیران

«رابرت دانهام» مدیر پیشین سیستمهای کامپیوتری «موتورولا» و بنیان‌گزار برنامه سراسری پرورش مدیران اجرایی ۱۴ اشتباه فاحش مدیران ارشد را بدون توجه به صنعت چنین توصیف می‌کند:

۱- گوش ندادن:

» به سخنان کارکنان خود توجه نمی کنید بلکه فقط با آنها صحبت می کنید. نتیجه این شیوه فقدان تعهد, وفاداری و احساس تعلق و نیز افزایش انزجار و دلسردی کارکنان است.

۲- افراط در تعهد:

» اگر نتوانید کارکنانی پرورش دهید که در مواقع لازم بتوانند پاسخ منفی دهند, به جای یک استراتژی موفقیت آمیز، با کار بیش از حد, دستاورد اندک, نارضایتی مشتری و «قهرمانانی مرده» دست به گریبان خواهید بود.
 

۳- دل خوش کردن به آمار و ارقام:  ادامه مطلب ...

تصمیم گیری

برای اتخاذ یک تصمیم مساعد باید بتوان، ارزش هر یک از نتایج احتمالی را که پس از انجام تصمیم او حاصل خواهد شد، پیش بینی کرده و به طور ضمنی این ارزش ها را با نوعی مقیاس کمی مقایسه، و احتمال موفقیت را بررسی نماید، که این کار همیشه ساده نخواهد بود. تصمیم گیری از اجزای جدایی ناپذیر مدیریت به شمار میآید و در هر وظیفه مدیریت به نحوی جلوه گر است؛ در تعیین خط مش های سازمان، در تدوین هدفها، طراحی سازمان، انتخاب، ارزیابی و در تمامی اعمال مدیریت. تصمیم گیری جزء اصلی و رکن اساسی است.  ادامه مطلب ...

مدیریت استراتژیک+۳رویکرد برتر در آن

 وقتی داشتم آرشیوم را چک می‌کردم به این مقاله رسیدم. از اولین مقالاتی است که مرا با مدیریت استراتژیک آشنا کرد.

 ***

این مقاله سه رویکرد غالب در مدیریت استراتژیک – دیدگاه سازمان صنعتی، دیدگاه فرآیندی و دیدگاه مبتنی بر منابع- که تاثیر زیادی بر ادبیات این حوزه داشته اند، معرفی می کند. در ابتدا مفهوم استراتژی و نظریه‌های اولیه استراتژی توضیح داده می شود و در ادامه این سه رویکرد مورد تحلیل قرار می گیرد. آنچه که در نهایت از این مقاله نتیجه گیری می توان کرد آن است که رویکردهای سازمان صنعتی و مبتنی بر منابع هر دو بر مزیت رقابتی تمرکز می کنند ولی دیدگاه آنها در این که مزیت رقابتی چیست و بر چه مبنایی استوار است تفاوت می کند. در حالی که به‌نظر می رسد هر دو رویکرد سازمان صنعتی و مبتنی بر منابع دیدگاهی «محتوا محور» در مدیریت استراتژیک دارند و محتوای استراتژی مانند ویژگیهای محصول، بازارها، رقبا، فعالیتهای سازمان، منابع و... را مورد توجه قرار می دهند. رویکرد مبتنی بر فرآیند در استراتژی بر فرآیندی که این ویژگیها و محتوا ایجاد شده و مدیریت می شود تمرکز می کند.  

ادامه مطلب ...

خلاصه‌ی مفاهیم مدیریت

احتمالاً باید برای‌تان اتفاق افتاده باشد که یک‌جایی بخواهید رک و پوست‌کنده به کسی بگویید که  «مدیریت» یعنی چه و نتوانید. در این یادداشت برای‌تان یک خلاصه‌ی مختصر و مفید از کلیات علم مدیریت آورده‌ام. 

مطالب زیر را از دایرةالمعارف ویکی‌پدیا آورده‌ام: 

مدیریت فرایند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه‌ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول صورت می‌گیرد. تعریف مذکور، مفاهیم کلیدی زیر را در بر دارد:

 

- مدیریت یک فرآیند است.
- مفهوم نهفتهٔ مدیریت، هدایت تشکیلات انسانی است.
- مدیریت مؤثر، تصمیم‌های مناسبی می‌گیرد و به نتایج مطلوبی دست می‌یابد.
- مدیریت کارا به تخصیص و مصرف مدبرانه می‌گویند.
- مدیریت بر فعالیت‌های هدفدار تمرکز دارد[۱].

   ادامه مطلب ...

کوتاه، اما خواندنی

 

مهندسی بود که در تعمیر دستگاه های مکانیکی استعداد و تبحر داشت. او پس از 30 سال خدمت صادقانه با یاد و خاطری خوش باز نشسته شد. دو سال بعد، از طرف شرکت درباره رفع اشکال به ظاهر لاینحل یکی از دستگاه های چندین میلیون دلاری با او تماس گرفتند. آنها هر کاری که از دستشان بر می آمد انجام داده بودند و هیچ کسی نتوانسته بود اشکال را رفع کند. بنابراین، نومیدانه به او متوسل شده بودند که در رفع بسیاری از این مشکلات موفق بوده است. مهندس، این امر را به رغبت می پذیرد. او یک روز تمام به وارسی دستگاه می پردازد و در پایان کار، با یک تکه گچ علامت ضربدر روی یک قطعه مخصوص دستگاه می کشد و با سربلندی می گوید: «اشکال اینجاست!» آن قطعه تعمیر می شود و دستگاه بار دیگر به کار می افتد. مهندس دستمزد خود را 50000 دلار معرفی می کند. حسابداری تقاضای ارائه گزارش و صورتحساب مواد مصرفی می کند و او بطور مختصر این گزارش را می دهد: «بابت یک قطعه گچ: 1 دلار و بابت دانستن اینکه ضربدر را کجا بزنم: 49999 دلار»  ادامه مطلب ...

اندر فواید بحران اقتصادی

1.علی رغم آن چه که در عموم مطرح است، بحران اقتصادی آن قدرها هم که می گویند بد نیست. مقاله - یا بهتر بگویم، مقالک(!)- زیر از مزایای بحران اقتصادی صحبت می کند و این که چگونه می توان از این آب گل آلود ماهی گرفت! 

2.نکاتی که در ذیل آمده، هیچ چیز جدیدی نمی گوید. بلکه همان خوانده های مان را تکرار می کند. امّا به صورت مصداقی. 

3.یک نکته ی کم ربط(!): به قول دکتر روستا: 

«هر تهدیدی یک فرصت هم هست. فقط بستگی دارد چه طور به آن نگاه کنید.»   ادامه مطلب ...

نقش مدیریت منابع انسانی سازمانها در مواجهه با بحران اقتصاد جهانی

می گویند که بحران اقتصادی جهان در سال 2010 مرتفع خواهد شد و برای همین، شاید این مقاله تاریخ مصرف گذشته به نظر برسد. امّا به نظر من اگر خوانده شود خوب است. زیرا نکاتی در آن هست که ربطی به شرایط بحران و غیر بحران ندارد. و از طرفی با توجه به این که موج تغییرات اقتصاد جهانی با مدتی فاصله به ایران می رسد، لذا هنوز اعتبار دارد. 

نویسنده ی این مقاله جناب آقای مسعود بینش می باشند.   ادامه مطلب ...

مدیریت استعداد(همسو سازی عملکرد کارکنان)

 

 مدیریت استعداد

 

امروزه بیش از هر زمان دیگری،ضرورت دارد تا سازمانها بتوانند از راه داراییهای نامشهود خود مانند: استعداد،رهبری، فرهنگ و به ویژه داشتن استراتژی یکپارچه خود را متمایز سازند.  

مدیران،همه ساله، هفته ها و یا حتی ماهها زمان صرف تدوین استراتژی به منظور حفظ مزیت رقابتی سازمان خود می کنند. آنها از راه تدوین استراتژی می خواهند بدانند که :
 • اول: چه اقداماتی باید انجام دهند که
 سازمانشان سرآمد باشد؟
 • دوم: چطور می توانند اقدامها و
 عملکردشان را مورد سنجش قرار دهند؟  

 

  ادامه مطلب ...

سامانه‌ی مدیریت در تئوری آشوب...

و در ادامه‌ی مقالات در باب تئوری آشوب... 

(این مقاله تقریباً همان قبلی است. منتها با اندکی تغییر و زبان به‌تر به نظرم)

*** 

مقاله‌ای از آقای مرتضا شیرودی: 

*** 

در عصر صنعتی امروز، راهنمایی‌هایی را که از علوم نیوتنی به مدیران می‌رسد، مبتنی بر نگرش به موفقیت سازمانی بر حسب و از دریچه حفظ ثبات سیستم است، به نحوی که اگر طبیعت یا بحران و یا هر عامل دیگری، سیستم را از حالت ثبات خارج کند، نقش رهبر ایجاد مجدد تعادل در سیستم است. با تلقی ثبات و پایداری به عنوان نشانه موفقیت سازمانی، نظم از بالا به پایین تحمیل و ساختارهای سازمانی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که از تصمیم‌گیرندگان رأس سازمان حمایت کنند، که نتیجه آن بروکراسی، سلسه مراتب و نظم سازمانی است. از این رو، جیمز گیلک در کتاب خود تحت عنوان «آشوب: ایجاد یک علم جدید» چشم‌اندازهای جدیدی را از واقعیت‌های فراروی، روش‌های جدید، درک علت و معلول را جهت برقراری نظم و حل و فصل پیچیدگی‌های (تئوری پیچیدگی) سازمان ارائه می‌کند، این تئوری که با تئوری آشوب در ارتباط است، بعدها توسط اندیشمندانی نظیر روگر لوین در کتابی تحت عنوان «پیچیدگی: زندگی در لبه نظم و آشوب» و میتچل والدروپ در کتابی به نام «پیچیدگی: علم نوظهور در لبه‌ی نظم و آشوب» توسعه یافت. برخی از اندیشمندان معتقدند که این دو تئوری (تئوری آشوب و تئوری پیچیدگی) بخشی از آشوب‌اند، برخی دیگر هم اعتقاد دارند که این هر دو هر کدام یک روی یک سکه‌اند، عده‌ای نیز، اعتقاد دارند که تفاوت قابل تمایزی بین این دو تئوری مشهود نیست. به هر روی، تئوری آشوب یا تئوری پیچیدگی سازمانی، زاییده‌ی تغییرات ایجاد شده در دانش بشری و تغییر ماهیت محیط کار و روابط آن است.  ادامه مطلب ...

زبان بدن

 

درباره زبان بدن چیزی می دانید ؟  

 

 

یکی از مهم ترین خصوصیات انسان که او را نسبت به سایر موجودات برتری می دهد قدرت تکلم و سخن گفتن اوست. او می تواند با به کارگیری کلمات و جملات احساسات و نیات درونی اش را بیان کند و دیگران را از آن آگاه نماید.  ادامه مطلب ...

اصول مهم موفقیت بیل گیتس

۷ اصل مهم موفقیت بیل گیتس (Bill Gates) رئیس و مؤسس شرکت مایکروسافت

 

 

اصل اول:

در زندگی همه چیز عادلانه نیست، بهتر است با این حقیقت کنار بیایید.

 

اصل دوم:

دنیا برای عزت نفس شما اهمیتی قائل نیست. دراین دنیا از شما انتظار می‌رود که قبل از آن‌که نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید کار مثبتی انجام دهید.

اصل سوم:

پس از فارغ التحصیل شدن از دبیرستان و استخدام شدن، کسی به شما رقم فوق العاده زیادی پرداخت نخواهد کرد به همین ترتیب

 قبل از آن‌که بتوانید به مقام معاون ارشد با خودرو مجهز و تلفن همراه برسید باید برای این مقام و مزایایش زحمت بکشید.  ادامه مطلب ...

مفاهیم سازمانی

سازمان‌های یادگیرنده 

به دلیل ماهیت عصری که در آن به سر می‌بریم تفاوت بسیاری میان سازمان‌های امروزی و گذشته وجود دارد و در این ارتباط «چارلز هندی» از صاحب‌نظران رشته مدیریت می‌گوید: «مدیران امروز با سازمان‌هایی سر و کار دارند که شباهتی به سازمان‌های گذشته ندارند.»
یکی از ویژگی‌های اساسی سازمان‌های جدید، شکل‌گیری آنها بر مبنای یادگیری است. بنابراین مدیران و کارکنان، همواره در حال یادگیری بوده و مهارت‌های جدید کسب می‌کنند چرا که قدرت هر سازمان متناسب با میزان آموزش دائمی مدیران و کارکنان آن است. هدف من از گذاشتن  متن زیر ایجاد آشنایی با ویژگی‌های سازمان‌های یادگیرنده است.

  

ادامه مطلب ...

اصول یک مصاحبه ی کاری خوب

  

شاید تاحالا برای خیلی از ماها که هنوز دوران دانشجویی رو می گذرونیم پیش نیومده که بخوایم توی یه جای رسمی کار کنیم . اما به هر حال در آینده ای نه چندان دور ، هر کدوم از ما به عنوان فارغ التحصیلان دانشکده ی مدیریت دانشگاه بزرگ شهید بهشتی (ره) ،می خوایم که توی یه مرکز کار کنیم .اکثر قریب به اتفاق مراکز ، برای اینکه یک نفر رو برای کار بپذیریند اول یه مصاحبه با شخص متقاضی انجام می دهند تا تشخیص بدهند که آیا اون شخص می تونه برای سازمان یا شرکتشون مفید باشه یا نه ؟   ادامه مطلب ...