انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

انجمن علمی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

وبلاگ عمومی دانشجویان رشته مدیریت

۴۵ درس از مدیران بزرگ جهان

۴۵ درس از مدیران بزرگ جهان

 

پنج درس از جان چمبرز (مدیر عامل سیسکو) درباره مدیریت رشد

  1. مشتری را در کانون فرهنگ سازمانی خود جای دهید. درآمد کارکنان سیسکو رابطه مستقیم با میزان خشنودی مشتری دارد.
  2. به یکایک کارکنان اختیار دهید. بهره وری بالا می‌رود و ماندگاری افراد بهتر می‌شود.
  3.  با تحول، شکوفا شوید.
  4.  کار تیمی نیاز به ارتباط دو جانبه و اعتماد متقابل دارد.
  5.  مشارکت نیرومند بسازید. تاکید رهبری سازمانی در این دهه، بر گسترش درونی تملک‌های موثر، و ایجاد نوعی همزیستی بنگاه ها در چارچوب مشارکت در یک مدل افقی است.  
ادامه مطلب ...

۴ وب‌سایتی که دنیای وب را متحول کردند

۴ وب‌سایتی که دنیای وب را متحول کردند

نزدیک به سه دهه از راه‌اندازی وب جهانی می‌گذرد، اما هیچ‌کس به درستی از گستردگی و وسعت این پدیده بزرگ و متحول کننده آگاه نیست؛ هرچند طی جدیدترین مطالعات، برآورد محققان حاکی از وجود 40 میلیارد صفحه وب در سطح جهان است. با وجود پیشرفت خیره‌کننده در توسعه وب جهانی،‌ بسیاری از ما پیشینه‌ و گذشته آن را به فراموشی سپرده‌ایم اما کافی است نگاهی به دنیای 15  سال قبل بیندازیم. آمازون یک رودخانه بزرگ در جنوب آفریقا و Ryanair  نام خطوط هوایی ایرلند بود که به مکان‌هایی پرواز می‌کرد که هیچ‌کس نامی‌ از آن نشنیده بود؛ یاهو نیز واژه‌ای برگرفته از سفرهای گالیور بود و گوگل اشاره به رقم بسیار بزرگ ریاضی داشت؛ eBay  نیز نوعی خط نگارشی بود و ... اما امروزه هریک از آنها قدرت بزرگی در دنیای وب محسوب می‌شوند که نمی‌توان از تحولی که در جهان اینترنت ایجاد کرده‌اند به سادگی گذشت؛ روزنامه معتبر و قدیمی‌ گاردین انگلیس پانزدهمین سال راه‌اندازی وب‌سایت خبری خود را جشن می‌گیرد و به همین مناسبت اقدام به معرفی 15 سایت برتر جهانی کرده است که به معنای واقعی کلمه، دنیای وب را متحول کرده‌اند و در اینجا به آنها اشاره می شود ادامه مطلب ...

بازاریابی یعنی چه؟

بازاریابی یعنی چه؟

دو گدا تو یه خیابون شهر رم کنار هم نشسته بودن. یکیشون یه صلیب گذاشته بود جلوش، اون یکی یه ستاره داوود.. مردم زیادی که از اونجا رد میشدن به هر دو نگاه میکردن ولی فقط تو کلاه اونی که پشت صلیب نشسته بود پول مینداختن.

یه کشیش که از اونجا رد میشد مدتی ایستاد و دید که مردم فقط به گدایی که پشت صلیبه پول میدن و هیچ کس به گدای پشت ستاره داوود چیزی نمیده. رفت جلو و گفت: رفیق بیچاره من، متوجه نیستی؟ اینجا یه کشور کاتولیکه، تازه مرکز مذهب کاتولیک هم هست.  ادامه مطلب ...

سرمایه فکری؛ گنج تمام نشدنی سازمان

 

سرمایه فکری؛ گنج تمام نشدنی سازمان 

  

  

 

در اقتصاد دانش محور، از سرمایه فکری (Intellectual Capital) به منظور ایجاد ارزش برای سازمان استفاده می‌شود و در دنیای امروز، موفقیت هر سازمان به توانایی مدیریت این داراییها بستگی دارد. امروزه شاهد رشد اهمیت سرمایه‌های فکری، به عنوان یک ابزار مؤثر برای افزایش رقابت شرکتها هستیم. اندازه‌گیری سرمایه فکری به منظور مقایسه شرکتهای مختلف، تعیین ارزش واقعی آنها و حتی بهبود کنترل‌های آنها ضروری است. در این مقاله مراحل مدیریت سرمایه‌ فکری، شامل مفهوم و تعاریف سرمایه فکری، عناصر تشکیل دهنده و روشهای مختلف اندازه‌گیری آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بخش پایانی نیز نحوه گزارشگری آن توصیف می‌شود.   ادامه مطلب ...

تاریخچه شروع معاملات آتی (اوراق مشتقه)- بخش سوم

نحوه معاملات نقدی و آتی های طلا در بورس استانبول

چه کسانی حق معامله در بورس طلای استانبول را دارند؟

- بانک های خارجی و داخلی، شرکت هایی که در امور طلا کار می کنند، ادارات ارزی، تولیدکنندگان و بازاریابان طلا، تعمیرکنندگان طلا و کسانی که از معاونت خزانه داری مجوزگرفته ونیزکسانی که از مقررات بورس طلای استانبول تبعیت می کنند ادامه مطلب ...

مهارت‌های مدیریتی

چگونه به کارکنان خود بازخورد دهیم

به‌عنوان یک رهبر باید روی عملکرد دیگران به آنها بازخورد بدهید و در ضمن در مورد کار خودتان بازخورد بگیرید. خیلی‌ها اصولا با این ایده موافق نیستند و می‌گویند که این کار تبعات منفی دارد و تولید ناراحتی می‌کند. بازخورد دادن به ندرت بدخواهانه است. بازخورد دادن به کارکنان کمک می‌کند تا بدانند چگونه می‌توانند به برداشت‌ها و ادراکات بهتری برسند. برداشت‌ها و ادراکات لزوما همیشه با واقعیت‌ها هماهنگی ندارند.  ادامه مطلب ...

ده گام به سوی ایجاد اداره‌ای خلاق

ده گام به سوی ایجاد اداره‌ای خلاق 

 

 

 

۱) اگر براستی خواهان یک سازمان خلاق هستید از خودتان سوال کنید ‏، آیا آماده هستید کارکنانتان با بیان ایده های خود سبب آزار شما شده و یا منشی شما با استدلال برای شما بیان کند که نظرات او از شما هوشمندانه تر است؟ پس در ابتدا در این خصوص فکر کنید. 

 
۲) به این موضوع توجه داشته باشید که شما دارای یک سازمان تقریبا خلاق هستید ‏ شما کارکنانی دارید که قابلیت های نهفته ای داشته و دارای ایده های فراوان هستند ، آنها ایده های خود را به هنگام صرف ناهار ، نوشیدن قهوه و چای و یا در هنگام شستشوی دست و صورت به یکدیگر منتقل می کنند و در صورتی که به طور فعالانه در زمینه ارتقاء خلاقیت در سازمان تلاش نکنید ، تمامی این ایده ها، هنگامی که آنان به پشت میز کارشان برمی گردند ‏، فراموش خواهند شد .    

ادامه مطلب ...

آشنایی با دکتر حسین اسلامبلچی

 آشنایی با دکتر حسین اسلامبلچی

حسین اسلامبلچی

دکتر حسین اسلامبلچی رئیس و مدیر عاملVenture Partners  2020 که در زمینه telecomm knication  (مخابره دور برد ) به سهام دارن شرکتهای خصوصی و سرمایه گذاران، مشاوران و تکنولوژی های لازم را ارائه می دهد. نزدیک به دو دهه است که دکتر اسلامبلچی سرپرستی و رهبری شبکه AT&T ، سیستم ها و سرویسهای آنها را به عهده دارد . با ادغام شرکت AT&T  با  شرکت  SBC در اواخر سال 2005 ، او نیز  AT&T را ترک کرد . با رفتن او ، در 30 دسامبر سال 2005مجله Business Week  او را بعنوان یکی از افراد مهم در به دست آوردن جایگاه شرکت AT&T  به عنوان رهبر تکنولوژی معرفی کرد و اضافه کرد که او فردی جسور و بی باک ، واقع گرا و آرمان گراست.    ادامه مطلب ...

بازاریابی

 

چرا ما تبلیغات هم می­کنیم ولی نتیجه­ای ندارد؟؟؟ 

 

  

بازاریابی یکی از مسائل مهم و عمومی بنگاه­های اقتصادی کوچک است. معمولا همه از این موضوع شکایت می­کنند که: "ما تبلیغات هم می­کنیم ولی نتیجه­ای ندارد". در واقع آنها نمی توانند به مشتریان و فروش دلخواه خود دست نمی یابند.
 

(بازاریابی فراتر از تبلیغات است)
تبلیغات و بازاریابی مترادف یکدیگر نیستند. هرگز قراردادن چند شعار تبلیغاتی موجب موفقیت یک کسب و کار نخواهد شد. بازاریابی یک فرایند ( معمولا یک سری از فرایندها ) است نه یک اتفاق. بازاریابی مستلزم طرح اهداف بازار و پیاده­سازی استراتژ های بازاریابی و دستیابی به اهداف تعیین شده است.از سوی دیگر بازاربابی یک فرایند پیچیده نیست، ولی شما باید بدانید که چه خواسته هایی دارید، آن­ها را مشخص کنید و در مورد آن­ها مطالعه کنید. در اینجا ما ده استراتژی مهم را به شما معرفی می کنیم .  ادامه مطلب ...

برند

برند

انواع برند

*برندهای تجاری:هدف از این نوع برند بدست اوردن سهم بیشتری از مشتری است که در نهایت منجر به بدست اوردن س هم بیشتری از بازار می شود.

بطور کلی مفهوم برند با مسایل تجاری گره خورده است و بیشتر در کسب و کار شنیده می شود.

*برندهای اجتماعی:هدف از این برند انباشت ثروت است و به اشکال مختلف می تواند باشد:  ادامه مطلب ...

کار تیمی

انتخاب اعضای گروه؛ هماهنگی یا گوناگونی؟ 

 

 

 

 

در دو دهه اخیر، سازمانها به طور معنا داری تغییر کرده اند و برای بقا در بازارهای جهانی رقابت می کنند. یکی از قابل توجه ترین این تغییرات، تغییر از سمت کار به صورت انفرادی به کار بر مبنای تیم است. از آنجایی که این سازمانها با فشارهای ثابتی جهت تطبیق مستمر با محیطهای تجاری مواجهند، جهت پاسخگویی به این فشارها تیم های کاری می‌توانند موثر واقع شوند. از این رو، چگونگی انتخاب اعضای تیم ها امری درخور توجه است. تناسب «فرد-گروه» به معنای تناسب بین فرد تازه استخدام شده و گروه کاری است. با عنایت به اهمیت نحوه انتخاب اعضای این تیم‌ها، این مقاله بر آن است تا مشخص کند که در فرایند انتخاب اعضای گروه باید ویژگی تناسب اعضا با یکدیگر را مورد توجه قرار داد. این ویژگی تناسب از دو بعد فرهنگی( تناسب فرهنگی اعضای گروه با یکدیگر) و بعدشخصیتی (تناسب شخصیتی اعضای گروه با یکدیگر) موردبحث قرارخواهدگرفت.  ادامه مطلب ...

کوتاه اما خواندنی

 آبشار با سقوط آغاز می‌شود 

گفتند: شکست یعنی تو یک انسان در هم شکسته ای!

گفت: نه ! شکست یعنی من هنوز موفق نشده ام.

گفتند: شکست یعنی تو هیچ کاری نکرده ای.

گفت: نه! شکست یعنی من هنوز چیزی یاد نگرفته ام.

گفتند: شکست یعنی تو یک آدم احمق بودی.

گفت: نه! شکست یعنی من به اندازه کافی جرات و جسارت داشته ام.

گفتند: شکست یعنی تو دیگر به آن نمی رسی.

گفت: نه شکست یعنی می باید از راهی دیگر به سوی هدفم حرکت کنم.

گفتند: شکست یعنی تو حقیر و نادان هستی

گفت: شکست یعنی من هنوز کامل نیستم.

گفتند: شکست یعنی تو زندگیت را تلف کردی.

گفت: نه! شکست یعنی من بهانه ای برای شروع کردن دارم.

گفتند: شکست یعنی تو دیگر باید تسلیم شوی 

گفت: نه! شکست یعنی من باید بیشتر تلاش کنم  ادامه مطلب ...

تاریخچه شروع معاملات آتی (اوراق مشتقه)- بخش دوم

لزوم قانونمندی معاملات آتی در بورس

پس از فراهم شدن زیر ساختارهای معاملات آتی و راه اندازی آن در بورس موارد زیر باید مورد توجه قرار گیرد :

1.       کنترل قیمت ها

چنانچه قیمت ها در بورس تحت کنترل نباشد، قیمت کالاها احتمالا به طور بی رویه افزایش خواهد یافت.

2.      خطر دستکاری قیمت ها

دستکاری در قیمت از معضلات اصلی بورس ها من جمله بورس معاملات آتی است که به شدت باید با آن برخورد نموده و توسط هر کس انجام شود باید طبق قانون به مجازات برسد.

3.      زمینه سازی ورود افراد عادی در معاملات آتی

لازم است در بورس کالا و معام لات آتی آنچنان فرهنگ سازی شود تا افراد مستقل عملا وارد معاملات آتی شده و عرضه معاملات فقط در دست کارگزاران خلاصه نشود ادامه مطلب ...

گزیده سخنانی از کتب مدیریت

گزیده سخنانی از کتب مدیریت 

 

  • در سرزمین فردا –دنیای خیالی ابر فضای اینترنتی- نمی توان ایستاد و به گفت و گو پرداخت, باید پیوسته دوید.
  • برای اینکه بتوانید ماهی گیر خوبی شوید باید بتوانید مثل یک ماهی فکر کنید. (جک تراوت, کتاب شرکت های بزرگ  مشکلات بزرگ) 
ادامه مطلب ...

تاریخچه شروع معاملات آتی (اوراق مشتقه)- بخش اول

 

تاریخچه شروع معاملات آتی (اوراق مشتقه)

تولیدکنندگان گندم شیکاگو در سال 1848 برای فروش محصولات خود نیاز به بازاری داشتند تا معاملات نقدی را انجام دهند یعنی گندم بدهند و پول آن را بستانند . به تدریج کشاورزان (فروشندگان) و دلالان (خریداران) شروع را پایه ریزی (Futures) به گرفتن نوعی تعهد جهت دریافت وجه نقد خود در آینده کردند و زمینه معاملات آتی کردند، بدین معنی که تولیدکننده موافقت نماید که محصول خود را به خریدار در تاریخ آینده (تاریخ تحویل کالا) با قیمت توافق شده بفروشد. در این راستا کشاورز از ق بل می داند که وجه خود را دریافت می کند و دلال نیز از قیمت کالا با خبر می شود و این معامله برای هر دو طرف معامله سودمند است . این نوع قراردادها به سرعت رایج شد و قراردادها را قبل از تاریخ تحویل دست به دست چرخاند . اگر دلالی احساس می کرد نیازی به گندم ندارد، قرارداد خود را به فردی که گندم را نیاز داشت می فروخت ، مشابه آن نیز ، تولیدکننده که قصد عدم تحویل گندم را داشت مسوولیت تحویل واقعی گندم را به دیگری منتقل می کرد . قیمت قرارداد وابستگی به وضعیت و حرکت قیمت گندم و سیستم عرضه و تقاضا در بازار داشت .   ادامه مطلب ...